Viktor Norén: Jag jagar alltid projekt som ger mig energi
Han är trippelaktuell med en roll i musikalen Hair och två nya TV-program till våren. Trots att Viktor Norén skulle kunna leva gott på att turnera väljer han att utmana sig själv.
– När man kommer ut på andra sidan av en ny utmaning känner man sig pånyttfödd!
Viktor Norén får energi av växelbruk. Han vill inte turnera år ut och år in utan i stället utmana sig själv genom att testa nya projekt. I januari debuterar han på den svenska musikalscenen.
– När jag träder in i en ny värld, som musikalvärlden, kommer jag in med ungdomlig energi vilket jag är oerhört tacksam för. Jag besitter ändå 20 års erfarenhet av musik, och den kombinationen är kul! säger Viktor Norén.
Det är inte första gången han gör musikal, eftersom han testade redan som barn, och härom året medverkade han i Green Day-musikalen American Idiot i Köpenhamn.
– Då kände jag starkt att den här konstformen tilltalar mig. Det finns sådan enorm energi i att vara en del av en ensemble! Folk som sjunger i kör kan nog relatera till det, vilken kraft det är att sjunga tillsammans!
Det är väldigt egobefriande att bli en del av något större.
– Det är väldigt egobefriande att bli en del av något större. Den där kraften drog i mig och jag kände att jag måste göra det här igen.
Sugarplum Fairy tog fart
Musikkarriären kickade igång när Viktor som 20-åring bildade rockbandet Sugarplum Fairy tillsammans med Kristian Gidlund och mellanbrodern Carl Norén, och de hade stora internationella framgångar. Bandet upplöstes för gott 2013 i samband med att Kristian Gidlund gick bort.
Sedan dess har de tre musikaliska bröderna Norén haft olika musikaliska samarbeten, både inom familjen och med andra, som exempelvis Mando Diao och State of Sound.
De senaste åren har äldsta brorsan Gustaf och Viktor spelat ihop, och TV-tittarna fick lära känna dem i förra säsongen av Så mycket bättre, då de gav hyllade tolkningar av bland annat Peter Jöbacks Guldet blev till sand och Sånger från dig – originalet är Siw Malmkvists gamla 60-talshit Tunna skivor.
– Det var verkligen en hyllning till vår mamma, men också till Siw Malmkvist som är en slags musikalisk mamma till hela nöjesindustrin. Hon har hållit på i mer än 60 år utan att ta paus. Jag känner mig oerhört inspirerad av henne. Siw är fantastiskt ödmjuk och har otrolig energi trots att hon är 85 år! säger Viktor Norén
Sugarplum Fairy turnerade i Tyskland och Japan och det var fullt ös på fullsatta arenor, en tid Viktor minns med glädje – men utan saknad.
– Jag är ju äldre nu, jag kan inte åka runt i Tyskland och låtsas att jag är 20 år, för den energin har jag inte längre. Nu är jag på en annan plats i livet.
Överlag tycker Viktor att musik ska vara en reflektion av vem du är.
– Just därför känns det mer ärligt att göra det vi gör, jag och Gustaf. När vi sjunger visar vi var vi är i livet just nu. Det är inte säkert att vi kommer vara på samma plats om tio år, och vi är absolut inte på samma plats som vi var för 20 år sedan. Det blir ofta teater när man ser något band som har hållit på i 30 år och som fortfarande gör samma sak, det blir mer ett slags nostalgitripp.
Bröderna Norén
Publiken som kommer till bröderna Noréns konserter i dag har betydligt högre snittålder än Sugarplums rockpublik, och de tar med sig brassestolar.
– Populärmusiken har alltid varit rätt inriktad på de yngre, vilket gör att de äldre har blivit ganska obesjungna på något sätt, man sjunger inte för dem. Egentligen är det de, alltså barn och äldre, som behöver musik mest och som uppskattar musik mest. Men de är inte köpstarka grupper – branschen bryr sig inte om dem. Det är synd för de visar en enorm uppskattning när du väl sjunger för dem.
Bröderna Noréns konserter sker på utvalda spelplatser, och bandet som kompar är inga vanliga turnémusiker utan musiklärare. Flera av dem är kollegor till Gustaf som lämnade Stockholm härom året för att ha sin bas hemma i Borlänge där han till vardags jobbar som just musiklärare.
– De är fantastiska musiker och vi inspireras jättemycket av att få spela tillsammans med dem, utbrister Viktor och fortsätter:
– De har lika stor drivkraft att spela musik som alla andra – det är därför de är musiklärare. Därför är det förlösande för dem att faktiskt få spela och inte bara lära ut. De tycker att det är så kul!
Viktor värdesätter verkligen samarbetet med Gustaf och ser honom som en viktig resurs.
– Gustaf är bra på att se små saker och ändra på dem, vilket gör stor skillnad, det lyfter!
Vi får en mer komplex personlighet eftersom vi är så lika, vi är ändå bröder
Viktor kan jobba på en låt som han känner är helt klar, och spela upp den för Gustaf som då kan höra en liten detalj som han ändrar på, och det tar låten till en helt annan nivå.
– Jag hade kunnat lyssna på låten tusen gånger utan att höra det! Det känns nästan som att man dopar sig när man jobbar tillsammans på det sättet. Vi får en mer komplex personlighet eftersom vi är så lika, vi är ändå bröder. Det känns som att vi ser saker på samma sätt, men tillsammans är det som att våra ögon breddas.
Ny i Talang
Våren 2023 sänds nya säsongen av Talang och förutom David Batra debuterar tre nya jurymedlemmar: Viktor Norén, Helena Bergström och Johanna Nordström. Den här konstellationen visade sig ha bra kemi redan första dagen.
– Det kändes nästan som att vi blev ett band. Vi hittade våra roller, som är jätteviktigt även i musikband, och vi blev ganska snabbt som ett självspelande piano.
Som krydda på moset lyckades han äntligen imponera på sina barn som tappade hakan när han berättade att han skulle vara med i Talang-juryn: ”Ska du vara med i Talang?! Skojar du?”
– Det var enormt kul att jag fick bli lite superpappa också, säger Viktor med ett leende.
Inspelningarna är klara och de gav Viktor förnyad energi.
– Talang var jätteroligt! När man kommer ut på andra sidan av en ny utmaning känner man sig nästan pånyttfödd.
Viktor återkommer ofta till det här med energin, hur viktig den är och att den behövs för att orka.
– För mig är det en konstant jakt på energi! Det är så lätt att bli trött, och blir du trött orkar du inte göra nåt utan vill bara sova.
Nytt tv-program
Han jämför det med tänket hos en idrottsman och betonar hur även kreativitet är beroende av energi. När han går till en musikrepetition känner han hur energin pumpar inom honom.
– Att hålla dig energisk är på något sätt nyckeln till allt.
Jag längtar till måndag morgon när jag får andas frisk luft och ge mig ut i livet!
Det låter som ett bra recept på livet?
– Absolut! Jag tror det. Du vill inte bli trött och längta till fredag när du ska få lägga dig i soffan och somna till en film, utan tvärtom. Jag längtar till måndag morgon när jag får andas frisk luft och ge mig ut i livet!
Våren 2023 är det även premiär för ett helt nytt program i TV4 där bröderna Norén beger sig ut i Sverige och letar efter okända musikaliska talanger och sångskatter. Viktor fick idén när de skulle tolka Siw Malmkvist och letade efter ett folkmusikstycke som skulle representera Siwans folklighet.
– Gustafs granne i Dala-Floda hade skrivit ett folkmusikriff som var helt otroligt, och jag blev så fascinerad över att sån här fantastisk musik bara fanns där, i en liten by i Dalarna på bara 600 personer. Melodin har funnits där i 50–60 år men aldrig nått utanför bygränsen! berättar Viktor Norén.
Viktor gjorde efterforskningar och kom fram till att folkmusiker inte spelar för att de vill åt rampljuset utan deras primära drivkraft är kärleken till musiken.
– Det är synd om sådan här otrolig musik förblir ohörd. På något sätt finns den ju inte om ingen hör den. Det var utgångspunkten för oss: Vi åker ut och letar rätt på musiken och lyfter fram den i rampljuset så den får bli hörd, säger han.
Om att jobba med sin bror säger han:
– Tillsammans är det som att våra ögon breddas – jag ser saker som Gustaf inte ser och tvärtom. Det känns nästan som att man dopar sig när man jobbar tillsammans på det sättet, förklarar Viktor Norén angående sitt musikaliska samarbete med brodern Gustaf Norén.
Vänskapen med Kristian Gidlund
Viktor pratar passionerat om energi, livsglädje och kärleken till musiken, men han räds inte att prata om mörker och sorg. Han har erfarenhet av att ha förlorat människor i sin närhet i ung ålder, som vännen Kristian Gidlund, som lärde honom mycket om döden, men också om livet. Gidlund drabbades av magcancer och skrev en mycket uppmärksammad blogg som sedan blev en bok, I kroppen min – resan mot livets slut och alltings början.
– Det är viktigt inte bara låsa in döden i garderoben och låtsas som att den inte finns, utan istället bjuda in den och förstå att döden är en förutsättning för liv, för utan döden finns inget liv! Enda sättet att inte dö på är ju att inte födas överhuvudtaget! Det tror jag ingen skulle vilja, förklarar han.
Viktor förklarar att det är lättare att förstå om man zoomar in på små saker i livet, som varför man tycker om en VM-final i fotboll. Det är just för att den tar slut.
– Det är två gånger 45 minuter, sedan är matchen slut. Om du föreställer dig att den skulle pågå i oändlighet blir den till slut en mardröm, just för att den aldrig slutar, säger Viktor Norén.
Han förstår att det är svårt för människor att ta in, att greppa att det som faktiskt ger värde är att allting har ett slut. Viktor menar att det är därför vi uppskattar saker överhuvudtaget.
– Det är såklart stora tankar och kanske svårt att leva som man lär. Jag är inte nån slags yogi som sitter på alla svar utan jag brottas också med det här, säger Viktor Norén
I januari är det premiär för Hair på Göta Lejon i Stockholm där Viktor Norén och Moonica Mac spelar huvudrollerna som Berger och Sheila. Just nu pågår repetitioner och de övar in 46 låtar, bland dem klassiker som Aquarius och Let the sunshine in.