Victorias smarta drag: Får populäre karaktären att återvända i rutan
”Jag kan flyga. Jag är inte rädd”. Klingar den meningen bekant? De allra flesta har någon slags relation till Stig-Helmer och har sett åtminstone en film om hans upptåg. Sällskapsresan, Den ofrivillige golfaren och Hälsoresan är bara några av succéfilmerna kring denna rolige karaktär.
Bakom Stig-Helmer står Lasse Åberg, en av Sveriges mest folkkära regissörer och skådespelare. Den sista filmen han själv deltog i var The Stig-Helmer story, som gick på bio 2011. Men nu, åtta år senare, gör Lasse Åberg comeback som Stig-Helmer i en ny reklamfilm. Bakom initiativet står prins Daniels och kronprinsessan Victorias organisation Generation Pep och syftet är att få barn och unga att röra på sig.
Lasse Åberg står för manus och regi
Carolina Klüft, som är verksamhetschef på Generation Pep berättar om problematiken att barn och unga rör sig allt mindre.
– Vi har sett att tiden som barn och unga lägger på att vara i rörelse har minskat i flera år, i takt med att den stillasittande skärmtiden ökar. Vi måste förstå att när våra barn lägger mer tid på att sitta stilla framför skärmen så minskar automatiskt tiden för att vara fysiskt aktiva – dygnet har ju bara 24 timmar, säger Carolina Klüft.
Lasse Åberg har stått för manus och regi, och med hjälp av reklamfilmen Den ofrivillige motionären ska han tillsammans med Generation Pep uppmuntra barn till motion.
– Att få använda Stig-Helmer för att belysa en stor samhällsutmaning känns både viktigt och roligt. Stig-Helmer har ju som karaktär alltid varit annorlunda och lite sen på ny teknik, nu visar det sig att det kanske är hans största hälsovinst någonsin, säger Lasse Åberg till Resumé.
Den ofrivillige motionären kommer att visas i sociala medier, på TV samt i Generation Peps egna kanaler.
Av Emma Sanderberg, svenskdam.se
Foto: TT