Renées brygga fälls för smygreklam – tog emot tårta och bullar
Det anmäldes till Granskningsnämnden som inte gillade vad de såg.
I början av årets säsong av TV4-programmet Renées brygga tar programledaren Renée Nyberg och en av gästerna emot en tårta och bakelser från Foodoras vd.
Han var klädd i matbudsföretagets rosa klädder, och det gick att se deras logotyp. En privatperson uppfattade detta som reklam och anmälde det hela till Granskningsnämnden för radio och tv.
Nu har nämnden fattat ett beslut: programmet fälls för att påtagligt ha gynnat företaget.
Därför fälls TV4 för smygreklam
Bedömningen som gjorts är att TV4 skapat en situation i Renées brygga där exponeringen av Foodoras logotyp, karaktäristiska kläder och transportväska innebar ett påtagligt gynnande av budföretaget.
Samtidigt pratades det positivt om företaget.
”Nämnden fäller inslaget eftersom gynnandet inte var motiverat av ett tillräckligt informations- eller underhållningsintresse”, slår Granskningsnämnden fast.
Enligt nämnden har kanalen gjort sig skyldig till otillbörligt gynnande och riskerar nu att betala en avgift på 100 000 kronor.
Foto: TT