Lästips:NYTT! Korsord Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Livet med katt Julpyssel Novent Trädgårdskalender November

Nya Ica-duon möter hård kritik på Facebook

04 mar, 2021
author Sara Wizén
Sara Wizén
Efter en otroligt uppmärksammad och engagerande reklamkampanj avslöjades det att Björn Kjellman tog över som nya Ica-Stig och att Suzanne Reuter också blir butikschef i Icas reklamer, som karaktären Ica-Stina.
Suzanne Reuter och Björn Kjellman har tagit över som butikschefer i Icas reklamfilmer. Efter en dryg månad i rutan är tittarna inte imponerade, åtminstone om man dömer utifrån kommentarerna på Facebook.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Strax innan årsskiftet meddelade Loa Folkman i sin roll som ”Ica-Stig” att det var dags att hänga av sig kavajen och lämna plats för något nytt. Efter det följde veckor av ledtrådar kring vem efterträdaren skulle bli – och det engagerade såväl tittare som media.

Det blev inte bara en ny ”Ica-Stig” i form av Björn Kjellman, utan även oddsfavoriten Suzanne Reuter klev in som ”Ica-Stina”.

Se också: Skådisarna som varit med i Ica-reklamen

Skådisarna som medverkat i Ica-reklamenBrand logo
Skådisarna som medverkat i Ica-reklamen

Ica får negativa kommentarer på Facebook

Ica-såpan kommer med ett nytt avsnitt varje vecka, och det visas inte bara i reklampauserna utan Ica laddar även upp avsnitten på sin Facebooksida – och där är följarna inte imponerade, åtminstone inte det som kommenterar.

”Är detta börja till slutet av ICA-reklamen, folk slutar och hoppar av och byts ut på löpande band...”, skriver någon.

En annan skriver: ”Nej ICA detta är inte roligt alls! Vart tog den gamla ICA reklamandan vägen?”

Många verkar sakna den tidigare familjeandan och undrar om reklamerna bara ska präglas av syskonbråk framöver.

Ica svarar på kritiken

Tidningen Resumé har kontaktat Kings creative director Frank Hollingworth, som är en av reklamsåpans skapare. Han berättar att de har sett reaktionerna men att Icas egna mätningar visar att ”liking” för reklamen ligger stadigt. Dessutom har tidigare förändringar skapat liknande reaktioner:

”Vi har sett det varje gång vi har rört om i såpan, till exempel när Jerry började, när vi introducerade nya Cindy och vid förra Stig-bytet.”, skriver han i ett mejl.

Resumé har även fått mejlsvar av Gabriella Ohlzon som är pressansvarig på Ica. Hon påpekar också att förändringar kan vara lite känsliga, samt att företaget följer utvecklingen och lyssnar på feedbacken som kommer.

”Vår förhoppning är att vi ska kunna visa på en tydligare bredd och djup i våra nya karaktärer och vi hoppas såklart att de ska tas emot väl av publiken när de får möjligheten att känna våra nya karaktärer mer.”, skriver hon till Resumé.

Annons