Nya Ica-duon möter hård kritik på Facebook
Strax innan årsskiftet meddelade Loa Folkman i sin roll som ”Ica-Stig” att det var dags att hänga av sig kavajen och lämna plats för något nytt. Efter det följde veckor av ledtrådar kring vem efterträdaren skulle bli – och det engagerade såväl tittare som media.
Det blev inte bara en ny ”Ica-Stig” i form av Björn Kjellman, utan även oddsfavoriten Suzanne Reuter klev in som ”Ica-Stina”.
Se också: Skådisarna som varit med i Ica-reklamen
Ica får negativa kommentarer på Facebook
Ica-såpan kommer med ett nytt avsnitt varje vecka, och det visas inte bara i reklampauserna utan Ica laddar även upp avsnitten på sin Facebooksida – och där är följarna inte imponerade, åtminstone inte det som kommenterar.
”Är detta börja till slutet av ICA-reklamen, folk slutar och hoppar av och byts ut på löpande band...”, skriver någon.
En annan skriver: ”Nej ICA detta är inte roligt alls! Vart tog den gamla ICA reklamandan vägen?”
Många verkar sakna den tidigare familjeandan och undrar om reklamerna bara ska präglas av syskonbråk framöver.
Ica svarar på kritiken
Tidningen Resumé har kontaktat Kings creative director Frank Hollingworth, som är en av reklamsåpans skapare. Han berättar att de har sett reaktionerna men att Icas egna mätningar visar att ”liking” för reklamen ligger stadigt. Dessutom har tidigare förändringar skapat liknande reaktioner:
”Vi har sett det varje gång vi har rört om i såpan, till exempel när Jerry började, när vi introducerade nya Cindy och vid förra Stig-bytet.”, skriver han i ett mejl.
Resumé har även fått mejlsvar av Gabriella Ohlzon som är pressansvarig på Ica. Hon påpekar också att förändringar kan vara lite känsliga, samt att företaget följer utvecklingen och lyssnar på feedbacken som kommer.
”Vår förhoppning är att vi ska kunna visa på en tydligare bredd och djup i våra nya karaktärer och vi hoppas såklart att de ska tas emot väl av publiken när de får möjligheten att känna våra nya karaktärer mer.”, skriver hon till Resumé.