Marie Göranzon: Vill man inte byta karl får man byta jobb
Det var i samband med att den nya Dramatenchefen Eirik Stubö värvades från Stadsteatern 2015 som Marie i Dagens Nyheter berättade hur upprörd hon blivit. Hon förklarar att det främst handlade om hur styrelsen hanterade det hela och att de inte informerat de anställda om att han var en av kandidaterna.
Så lockades Marie till Stockholms stadsteater, men gjorde dessförinnan rollen som Kung Lear i Uppsala. Klart att en Grand Old Lady inte kunde motstå utmaningen att spela kung!
Sedan var det dags för Marie och Jan Malmsjö, maken och tillika kollegan, att tömma sin gemensamma loge på Dramaten, som varit något av ett andra hem för dem under flera decennier. Marie säger att de gärna hoppar in för gästspel, men betonar att det finns annat att göra för dem båda. Hon andas lättare när hon går från jobbet numera.
– Dramaten känns tung och märkvärdig. Kanske sitter det i byggnaden, funderar hon. Det finns så mycket tradition och bitterhet i väggarna. Men man ser också allt som var bra när man lämnat det bakom sig.
Stöttades av föräldrarna
Vinden från den soliga promenaden längs Strandvägen dröjer kvar kring henne när vi slår oss ner på värdshuset på Djurgården. Marie har skyndat från repetitionerna på Stadsteatern mitt i city, stegräknaren visar 6203 kliv. Hon är påfallande lik sig själv som ung. Kanske förstärks tidlösheten av att hon är trygg och oförställd och sannerligen ”mitt i klivet”.
Marie Göranzon började drömma om att bli skådespelerska redan som barn. Föräldrarna drev ett hotell i Linköping, som ofta gästades av turnerande skådespelare. Ibland fick lilla Marie gå med och se dem uppträda, och då var lyckan fullkomlig. Dessutom var det högtidsstunder då Marie och hennes mamma lyssnade på Radioteatern hemma i vardagsrummet. Föräldrarna visade att de trodde fullt och fast på sina tre barn, så när Marie deklarerade sina framtidsplaner stöttade de henne helhjärtat.
Så tonårsflickan, hon var bara 18, började på Calle Flygares teaterskola i Stockholm. Hon jobbade extra både som garderobsflicka på Dramaten och sjukvårdsbiträde innan hon 1964 kom in på Dramatens Elevskola – ett stort steg mot hennes drömmars mål.
Då hade Marie redan hunnit gifta sig med Lars Amble, som gick ett par klasser över henne, och de var stolta föräldrar till lilla dottern Lolo.
Banade nya vägar
Ingmar Bergman satt i juryn vid inträdesprovet. Han såg Maries talang, men bekymrade sig över hur hon skulle orka när hon samtidigt var småbarnsmamma. Att barnets pappa var i samma sits slog honom inte en sekund. Marie Göranzon blev den första kvinnan med ett litet barn som antogs. Redan då banade hon således nya vägar.
Den unga familjen hade barnflicka till hjälp, annars hade det aldrig gått, och Marie säger uppriktigt att kombinationen på så sätt inte var så svår. Däremot blev hon nertagen på jorden under elevtiden, då det kändes som att allt hon känt och trott plockades ner – för att sedan byggas upp på nytt.
Blev blixtförälskad
Ingmar Bergman och Marie hade en lång och fruktbar arbetsrelation. Hon gjorde titelrollen i klassikern Fröken Julie, som spelades på Dramaten 167 gånger i mitten av 1980-talet. Peter Stormare hade rollen som Jean, så ni kan tänka er hur många gånger han och Marie kysst varandra. Sådana trivialiteter är ingenting som rubbat äktenskapet med Jan Malmsjö. Det hör jobbet till för dem båda.
– Jan är alltid positiv och stöttande. Han tror att jag klarar allt, säger hon om maken.
Deras omedelbara kärlek från tidiga 1970-talet har bestått. De möttes då de spelade mot varandra på Scalateatern och blev så blixtförälskade att inget längre var sig likt.
Hon skilde sig från Lars Amble och historien slog såklart ner som en bomb både i teaterkretsar och i pressen.
Men Marie lyckades med konststycket att bevara vänskapen med Lars Amble. Den bestod hela hans liv. Vid pressträffen på Dramaten 2014 satt Marie förresten mellan exmaken och maken, lite i skymundan. Hon log och sa ”ja, här sitter jag med mina två män” med massor av värme i rösten. Det säger en hel del om Marie.
Avslappnat på landet
Under våren och sommaren gjorde Marie Göranzon succé i Besök av en gammal dam mot Dan Ekborg på Stockholms stadsteater. Recensionerna var översvallande. I höst ser vi henne spela mot Helena Bergström i Ett dockhem 2. Hon har en förmåga att förtrolla på scen, så där så att tid och rum försvinner.
Läs också: Helena Bergström: ”Mina barn har råkat ut för jobbiga saker”
Så är det för den delen när man äter middag med Marie också. Hon är livsbejakande och befriande frispråkig. Dessutom får hon allt på menyn att låta gott – det är lätt att förstå att hon själv är en duktig kock.
När barn och barnbarn kommer till henne och Jan på lantstället i Roslagen vill alla ha mat, och sommartid bakar hon massor av kanelbullar. Det är ett paradis med roddbåt och gott om tid att umgås.
– Vi har det avslappnat och skönt. Det är inget ställe där man går omkring i vita shorts med drinkar i handen, säger hon med ett litet leende.
Både Maries dotter Lolo och hennes och Jans gemensamma son Jonas är kända i samma bransch som sina föräldrar. Marie och svärdottern, dansaren Catharina Allvin, spelade tillsammans i Svärmor kommer på Klarascenen förra året. Lolo Amble har skrivit pjäsen, så tala om familjeverk. Marie säger att den var kärleksfull och ärlig med hög igenkänningsfaktor, inte bara för henne utan även för många i publiken. Den handlar bland annat om att vika tvätt på rätt sätt …
– Så här, visar Marie, och viker linneservetten raskt och noggrant.
Hon är mer eller mindre uppvuxen på föräldrarnas hotell i Linköping så hon kan konsten från grunden.
– Det är ordning i mitt linneskåp och jag har nog låtit min svärdotter förstå vikten av det, tillstår hon med ett leende.
Det är förresten något som Marie Göranzon har gemensamt med forna Bondbruden Britt Ekland. De är gamla väninnor sedan tiden på Calle Flygares teaterskola. Under våren har de träffats en hel del när Britt var med i Let’s dance. Båda förverkligade sina ungdomsdrömmar; Britt ville ut i världen medan Marie ville till Dramaten.
– Jag och Britt förenas i våra olikheter, förklarar hon.
Marie Göranzon har varit Dramatenstjärna i mer än ett halvt sekel. Ändå känner hon sig lika hemtam på Stockholms stadsteaters stora scen som i det anrika marmorpalatset vid Nybroplan.
Saknar du inte Dramaten och den invanda logen?
– Nej du, man flyttar inte tillbaka till sitt gamla flickrum!
Engagerat sig i #metoo
Marie Göranzon är en av alla svenska skådespelare som engagerat sig i #metoo-rörelsen och #tystnadtagning. Hon betonar att Ingmar Bergman säkert hade uppskattat uppropet.
–Ingmar Bergman månade om att vi kvinnor skulle känna oss trygga och avskydde när någon av karlarna tog sig friheter. Rörelsen har fört med sig mycket gott.
Fotografen väntar på att fånga Marie i eftermiddagssolen. Vinden drar genom lockarna och det riktigt känns att hon är mitt i ett nytt äventyr.
Det här är Marie Göransson!
Namn: Britt-Marie Elisabeth Göranzon Malmsjö.
Yrke: Skådespelerska.
Ålder: 75 år.
Familj: Maken Jan Malmsjö, 86, dottern Lolo Amble, 54, gemensamma sonen Jonas Malmsjö, 46, barnbarnen Vincent, Love och Lisa.
Bor: Våning på Östermalm i Stockholm, hus i Roslagen.
Aktuell: Biografin Vrålstark & skiträdd i pocket. Europapremiär av Ett dockhem 2 på Stockholms stadsteater 21 september, där Marie spelar mot bland andra Helena Bergström och Philip Zandén.
Maries måsten
Alltid i din handväska?
– Läppstift, spegel och kontanter.
Alltid i ditt hjärta?
– Mina barn och barnbarn. Det gäller även bonusbarnen och deras barn. Min man. De finns i hjärtat dygnet runt.
Alltid på fikabordet?
– Kanelbullar och finska pinnar. Jag gillar kaffebröd.
Alltid innan du somnar?
– Jag är nyhetsfreak och vill förvissa mig om att inget nytt hänt.
Alltid innan du gör entré?
– Jag sätter mig tyst någonstans bland alla i ensemblen, fokuserar inombords och går igenom första scenen. Går det bra första minuten bär det resten av föreställningen.
Text: Kristina Svedell
Foto: Per Arvidsson, Matilda Rahm och IBL