Tant Berg-skådespelarens sista svåra tiden i livet – familjens avslöjande efter hennes död
Men vad betydde egentligen Astrid Lindgrens rollfigur för henne?
Efter hennes död 2021, som följdes av en svår sjukdomstid, berättade hennes barnbarn Tove om verkliga relationen till karaktären.
Margreth Weivers var en sann storhet inom skådespelarkonsten. Under åren förkroppsligade hon många kända roller och arbetade med de absolut bästa i den svenska tv- och filmbranschen.
Men det var i rollen som Tant Berg, i filmatiseringen av Astrid Lindgrens berättelser om Lotta på Bråkmakargatan, som hon kände sig mest som hemma – och som vi också minns henne bäst.
I början av 2021 lämnade skådespelaren jordelivet efter en lång tids sjukdom. Efter hennes död berättade familjen om den sista svåra tiden – och om hennes verkliga relation till Tant Berg.
Slog igenom som barnskådespelare på 30-talet
Margreth Weivers föddes i Stockholm en sommardag i mitten på 20-talet. Tillsammans med sin mor, som själv hade drömt om en karriär som skådespelare, började Margreth utforska dikternas och sagornas värld. Något som snart ledde till en karriär som barnskådespelare.
Vid sex års ålder läste hon poesi för farbror Sven i Barnens Brevlåda på radion, och som 13-åring fick hon sin första stora roll på Dramaten uppsättningen Kejsaren av Portugallien, där hon spelade mot Anders de Wahl.
I övre tonåren kom hon in på den prestigefulla utbildningen på Calle Flygares Teaterskola i Stockholm. Innan hon var färdigutbildad syntes hon för första gången på bioduken, när hon filmdebuterade i När ungdomen vaknar. Resten är, som man säger, historia.
EfterVarhuset på 80-talet: ”Kallades jävla satkärring”
I slutet på 80-talet kom vi att förknippa Margeth Weivers med den bitska Ruth Zetter, hennes karaktär i den omåttligt populära tv-såpan Varuhuset.
Ruth var mamma till charkbiträdet Rikard i serien, och inte en särskilt sympatisk människa. Rollen väckte starka känslor hos tv-publiken, som hade svårt att skilja på serien och verkligheten.
Hon nämligen attackerad på tunnelbanan, när en person drog henne i håret och kallade henne för ”jävla satkärring”. Något som Margreth berättade för TT inför hennes 80-årsdag 2006.
– Och det var ju det hon [Ruth reds. anm.] var! Men rolig att göra för annars har jag mest fått spela snälla tanter, sa hon till nyhetsbyrån då, enligt bland annat Kristianstadsbladet.
Rollen som Tant Berg i Lotta på Bråkmakaragatan
Många stora roller i flertalet film- och tv-produktioner kom att vänta henne. Men när hon säger ”snäll tant”, så är det en roll som har en speciell plats i våra hjärtan. Nämligen rollen som Tant Berg.
1992 hade filmatiseringen av Astrid Lindgrens klassiker Lotta på Bråkmakargatan premiär i Sverige, och i rollen som den vänliga granntanten Tant Berg hittade vi Margreth Weivers.
I dokumentären Tillbaka till Bråkmakargatan från 2004, berättade den folkkära skådespelaren om känslorna när hon blev tillfrågad att medverka i filmen.
– Jag kände ju till böckerna och tyckte det var jätteroligt. Jag blev hemskt glad!
Vidare förklarar hon att Tant Berg följde med henne under hela yrkeslivet. Till stor del kanske för att det fanns stora likheter mellan henne själv och karaktären.
– De kunde säga att jag såg så snäll ut. Även på teatern var det alltid ”snälla, rara Tant Berg”. Jag kände lite släktskap med henne, det måste jag säga.
Mentor till skådespelarkollegan: ”Fantastisk pedagog”
Nog var Margreth en vänlig själ, även i verkliga livet. I alla fall om man ska döma av uttalanden från skådespelarkollegor med framgångsrika karriärer i dag.
Under hennes långa karriär delade hon generöst med sig av sin tid och värdefulla råd, i form av mentorskap.
Enligt Svenska Filminstitutet ska en ung Krister Henriksson ha ringt henne och frågat om han kunde få några lektioner. Det fick han och därefter kom han in på scenskolan på första försöket.
– Det var svårt att inte bli antagen när jag hade en sådan fantastisk pedagog som Margreth Weivers!, sa han till Dagens Nyheter 1996.
Även skådespelare som Helena Bergström, Vanna Rosenberg och Alexandra Rapaport ska ha fått vägledning och mentorskap av Margreth.
Margreth Wievers och Bertil Norströms kärlekshistoria
Privat delade Margreth sitt liv med maken tillika skådespelarkollegan Bertil Norström, som hon gifte sig med 1947.
1969 läste paret att en 26-årig, okänd regissör vid namn Roy skulle göra en film om tonårskärlek.
– Vi ville gärna spela flickans föräldrar. Jag skrev några rader och lade med två bilder i ett kuvert och skickade till Roy och vi fick som tur var rollerna, har Margreth tidigare berättat för Dagens Nyheter.
”Roy” visade sig vara Roy Andersson och filmen var En kärlekshistoria, som numera tillhör en av våra största filmklassiker. Margreth och Bertil fick spelade Elsa och John, och fick förkroppsliga ett olyckligt äktenskap.
I verkligheten var deras äktenskap allt annat än olyckligt, och de två höll ihop i 65 år, fram till Bertils död 2012.
Barnbarnet om Tant Berg: ”Gör hennes minne rättvisa”
Nio år efter makens död, den 3 februari 2021, tog Margreth Weivers sitt sista andetag. Den folkkära skådespelaren somnade in efter en tids sjukdom och blev 94 år.
I en intervju med Expressen berättade familjen, via Margreths barnbarn Tove Norström, att skådespelaren varit dålig en längre tid och att hon även varit dement sedan några år tillbaka.
– Hon var en otrolig teatermänniska, men en ännu större farmor, sa Tove då och framhärdade hur mycket hennes farmor betytt för henne.
– Hon var verkligen en otroligt levande del av min och min storasysters barndom. Vi bodde nära varandra när vi växte upp och hon var en väldigt närvarande farmor.
Karriären är fylld av otaliga minnesvärda skådespelarinsatser som sträcker sig från teaterscenen till bioduken och tv-rutan. Men det var ändå i rollen som Tant Berg, som svenska folket tog henne till sig – och i vilken de minns henne som bäst.
Enligt Tove passade rollen som handen i handsken för hennes farmor.
– Det var så mycket den hon var. Det är jättefint att det är den relationen många har till henne. Det gör hennes minne rättvisa.