Lästips:NYTT! Korsord Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Livet med katt Julpyssel Novent Trädgårdskalender November

Corona: Får man pengarna tillbaka vid inställda evenemang?

12 mar, 2020
author Nina Nyström
Nina Nyström
Människor vid konsert.
Får du pengarna tillbaka om konserten, showen, matchen eller teatern ställs in på grund av regeringens nya corona-direktiv? Vad händer vid ombokningar? Så här säger biljettjättarna och Konsumentverket.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Så kan du undvika att smittas av coronaviruset:

Har du bokat biljetter till ett evenemang som blivit inställt på grund av corona-virusets framfart? Självklart är hälsan det viktigaste, men man vill ju också veta vad som händer med biljetterna. Får man någon ersättning och vad händer vid ombokningar? Och vem står för kostnaderna som detta orsakar?

Så säger Konsumentverket

Frågorna är många, men det är dessvärre svårt att få ett rakt och enkelt svar då de olika arrangörerna har olika policys och väldigt mycket beror på omständigheterna. Konsumentverket menar generellt att om ett evenemang har ställts in på grund av regeringens beslut om att stoppa allmänna sammankomster på fler än 500 personer bör arrangören återbetala dig för biljetten, eftersom du i så fall inte får vad du har betalat för.

Detta är dock inte rättsligt prövat än, så om arrangören nekar dig återbetalning kan du gå vidare med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning.

Force Majeure

Samtidigt har flera företag Force Majeure-klausuler i avtalen som ger stor möjlighet till friskrivning vid extrema omständigheter som ligger utanför deras kontroll, vilket detta kan räknas som.

Det är därför svårt att få klarhet i exakt vad som gäller. Men har du en biljett till ett evenemang som ställts in lovar samtliga arrangörer att vara tydliga med uppdateringar och vad som gäller i sin kommunikation med kunderna. Ingen vill ha varken missnöjda kunder eller bidra till smittspridning, så man måste utgå ifrån att alla gör vad de kan för att hitta lösningar och ombokningar i de fall det går.

Så säger biljettjättarna och arrangörerna

AXS/Stockholm Live

”Alla sådana beslut ligger helt och hållet hos arrangörerna och arenorna”, menar Emma Åman på AXS, och hänvisar till Stockholm Lives allmäna villkor.

Annons

Där kan man dock läsa att man har Force Majeure att luta sig mot: ”AXS ansvarar inte för skada eller förlust som orsakats på grund av ett hinder som låg utanför AXS:s rimliga kontroll, såsom myndighetsåtgärd.”

Livenation

”I ett första skede ombokar vi påverkade evenemang fram till 1 april. Om man har biljett till ett evenemang som påverkas av restriktionerna kommer man kontaktas direkt”, säger Anna-Clara Olofsson, marknads- och PR-manager på Livenation.

Ticketmaster

Ticketmaster skriver på sin hemsida: “Gällande Folkhälsomyndighetens förslag att ställa in event över 500 personer så inväntar vi svar från arrangörerna av eventen vi säljer biljetter till. Skulle eventet bli inställt så får man som biljettköpare information om återbetalning eller eventuellt nytt datum via mail”.

Showtic

Även Showtic har drabbats av inställda föreställningar och hänvisar till friskrivning från återbetalning enligt Force Majeure, men meddelar samtidigt att de arbetar för att hitta möjligheter till senareläggningar och ber alla kunder om tålamod.

Myterna om coronaviruset du inte ska tro på:

Resor och hotell i samband med avbokade evenemang

Den här typen av beslut leder ofta till en kedjereaktion, framför allt om man hade planerat att resa längre för evenemanget. Hur blir det med tågbiljetterna? Hur blir det med hotellrummet?

Så här säger Konsumentverket:

Har du bokat tåg och kanske till och med hotell är det tågbolagets och hotellets villkor som styr om du har rätt till avbokning eller ombokning. Ta kontakt med tågbolaget eller hotellet och fråga om det finns en sådan möjlighet.

Konsumentverket menar också att det tyvärr är svårt att få någon ersättning från själva evenemangsarrangören för tågresan och hotellet om du inte har möjlighet att avboka. Du kan alltid ta kontakt med arrangören för att ställa krav på ersättning, men det är ingenting du egentligen kan kräva.

Foto: TT

Källa: Hallå Konsument

Läs mer om coronaviruset

Hur smittar COVID-19? Och hur kan jag skydda mig? Hur farlig är egentligen en pandemi och vad kan jag själv göra för att hjälpa andra?

Här har vi samlat alla våra artiklar om coronaviruset och dess spridning.

Läs allt om coronaviruset här

Annons