Så föddes Burberrys trenchcoat och Nova Check-rutan
Berättelsen om märket börjar i mitten av 1800-talet med Thomas Burberrys arbete med att få fram ett tyg som tål det brittiska vädret.
Here’s looking at you kid. Humphrey Bogarts legendariska avskedsreplik till Ingrid Bergman i storfilmen Casablanca sitter lika gjuten som trenchcoaten från Burberry han bär. Och ännu tjusigare är Audrey Hepburn i Breakfast at Tiffany’s – hon drar åt midjeskärpet till sin regnrock och springer vidare i ösregnet, finner sin älskade och kysser honom till tonerna av ledmotivet Moon River.
Enormt stiliga scener. Och ovärderlig marknadsföring.
Se också: 10 ikoniska outfits från filmer du aldrig glömmer
Burberrys trenchcoat tidlös
Burberrys trenchcoat är idag lika tidlös som filmerna men från början hade den ingenting med Hollywoods hjärta och smärta att göra. Den skapades för ett helt annat syfte: att hålla männen i den brittiska armén torra.
Tar vi det från början så hamnar vi i mitten av 1800-talet, i Basingstoke, södra England. Där har den 21-årige ynglingen Thomas Burberry just öppnat sin första klädbutik för traktens friluftsälskare, medelklassen som fiskar och jagar och som får många glada stunder förstörda på grund av det engelska vädret. De fritidsplagg som finns att tillgå är vaxade eller gummerade för att klara vätan, det gör dem förstås stela och tunga att ha på sig.
Thomas vill erbjuda kunderna något bättre och han börjar experimentera med olika typer av vävt bomullstyg.
Thomas Burberry uppfann garbadin-tyget
År 1879 håller Thomas Burberry i det första exemplaret av gabardin, ett starkt, tätt vävt tyg gjort av egyptisk bomull. Omkring tio år senare patenterar han sin produkt och den blir känd världen över tack vare handelsmagasinet Men’s Wear, där tyget beskrivs som resistent mot både varma och kalla vindar, ihärdigt regn och vassa taggar och därför rimligen borde kunna bli idealiskt i en ytterrock. Väl valda ord för framtiden.
Tursamt för Thomas så väljer flera av tidens stora äventyrare att klä sig i den nya uppfinningen för att trotsa arktisk kyla och utsätta sig för världsrekordförsök med varmluftsballong. Rockarna levererar, alla är nöjda, och hyllningen av hjältarnas prestationer i pressen blir gratis reklam för Basingstokes innovatör.
Burberrys trenchcoat skapades till engelska soldater
Runt sekelskiftet blir han ombedd att ersätta militärens tunga regnrockar med sin egen variant och när första världskriget sedan bryter ut får Thomas Burberry och gabardinet ytterligare en chans att överträffa sin fiende (vädret).
Efter en stororder från brittiska krigsministeriet utrustas de engelska soldaterna i en specialdesignad, dubbelknäppt rock med praktiska axelklaffar, midjebälte och D-ringar för handgranater. Plagget får det logiska namnet trenchcoat, det vill säga skyttegravsrock, och Burberrys signalplagg är fött.
Efterhand vandrar deras rock vidare från fronten till överklassens lyxiga landsortsliv och tar sig snart även till var mans och kvinnas garderob.
Så gjorde sjalen med Nova Check-rutan entré
Lika berömd som trenchcoaten är sjalen med sin Nova Check-ruta i beige, vitt, svart och rött. Den kom till av en slump i Burberrys butik i Paris 1967, då butikschefen tyckte att det såg lite färglöst ut i butiksfönstret. Beige, beige, beige så långt ögat nådde. Efter att ha tröttnat på färgskalan fick han för sig att vika fram den rutiga fållen på ett par av rockarna för att ge ögonen kontrast.
Kunderna älskade kombinationen så mycket att de började fråga efter varor gjorda helt i det rutiga mönstret. Svaret blev paraplyer som blev en stor framgång, och då uppstod även idén till en kashmirsjal. Voilà. Nova Check-rutan ses i dag som ett av världens mest igenkända mönster.
Burberry blev synonymt med fotbollshuliganer
Burberry har haft olika motgångar genom åren, framför allt gjorde märket en klassresa på 80-talet då rutan blev synonym med fotbollshuliganer och ett kundklientel långt ifrån det som Thomas Burberry en gång avsåg.
Modejätten började få en stämpel som urvattnad och ”billig”, och nya chefer tillsattes för att häva trenden. Under chefsdesignern Christopher Bailey lyckades man vända skutan och samtidigt utvecklades kollektionerna till att innehålla klockor, parfym, golftillbehör och solglasögon.
Detta är Burberry
1856. Burberry grundas i engelska Basingstake av Thomas Burberry.
1879. Thomas lanserar garbadinet, som revolutionerar det engelska, blöta friluftslivet.
1888. Garbadinet patenteras.
1891. Thomas öppnar sin butik på Haymarket. Den lever fram till 2007 då huvudkontoret flyttas till Horseferry Road.
1893. Norske polarresaren Fridtjof Nansen klär sig i Burberrys rock på sin resa mot Arktis.
1901. Burberrys välkända logga med riddaren och det latinska ordet prorsum (framåt) börjar användas.
1908. Edward Maitland slår världsrekord i varmluftsballong från England till Ryssland, iförd Burberry.
1912. Förlagan till den berömda trenchcoaten lanseras, The Tielocken Coat.
1914. Engelska krigsministeriet ger Thomas Burberry uppdraget att skapa en ny uniform till brittiska armén. Trenchcoaten är född.
1924. Burberryrutan Nova Check i beige, vitt, svart och rött säljs som standardinnefoder i rockarna.
1955. Drottning Elizabeth skänker Burberry status som kunglig hovleverantör.
1967. Burberrys rutiga sjal börjar tillverkas.
1972. Fabriken i Castleford köps och här produceras fortfarande trenchcoaten.