Årets viktigaste accessoar – Carin Wester designar scarf för bröstcancerforskningen
Carin Wester startade sitt eget märke “Carin Wester” 2004 men sedan 2018 är hon Designchef på Åhléns och ansvarar för deras in-house-brands. I mars blev hon tillfrågad personligen av Bröstcancerförbundet att designa en scarf till förmån för bröstcancerforskningen inom deras koncept "Scarfs for Scars" som lanserades 2020 då Lars Wallin designade årets scarf.
– När jag fick samtalet kände jag både stolthet och glädje! Jag har många vänner och kollegor som drabbats av bröstcancer så det var självklart för mig att samarbeta med Bröstcancerförbundet. Det första vi gjorde var att ha ett uppstartsmöte med “team Carin Wester” och pratade om hur vi skulle förmedla budskapet och skapa glädje hos de som går igenom det här.
Sidenscarf från Carin Wester
Carin fick fria tyglar när det kom till designen och resultatet blev en sidenscarf i rött och rosa fylld med hjärtan och munnar.
– Jag vill att scarfen och det färgglada mönstret ska förmedla hopp, livslust och glädje. Och det kändes självklart att välja att naturmaterial. Scarfen är tillverkad i 100% siden som är både är svalt och varmt och scarfen är 70 gånger 70 centimeter för att man ska kunna ha den på huvudet när man genomgår behandling eller svepa den runt axlarna. Självklart kan man bära den på många andra sätt. Tanken är att man ska kunna köpa den till en vän, en mamma, en mormor... Den är tidlös.
Varje timme får en kvinna beskedet att hon har bröstcancer och 8000 kvinnor drabbas per år. Prognosen är dock god tack vare forskning och den stora insats som sker årligen i oktober världen över.
Viktigt med tidigt cancerbesked
Idag klarar sig 80% av de som blir sjuka. Att man får sitt cancerbesked tidigt är viktigt för chansen att tillfriskna och genom att gå på mammografi och känna på sina egna bröst kan man upptäcka cancern i ett tidigt stadie.
Nu finns det även en app som heter “Klämdagen” där du kan sätta en timer som plingar till när det är dags att känna på brösten. Kanske det viktigaste notifikationen du någonsin får?
Från och med idag, den 15:e september kan du köpa scarfen i limiterad upplaga på Åhléns varuhus eller ahlens.se. Scarfen kostar 399 kronor och 100 kronor av varje såld scarf går direkt till forskningen. ANNONS Läs mer och köp scarfen här!
Se också: Ulrika tatuerade över ärret efter bröstcancern