Artikeln innehåller reklamlänkar
Lästips:NYTT! Korsord Läsarberättelser Gratis stickmönster Smarta städknep Livet med katt Julpyssel Novent Trädgårdskalender November

Årets viktigaste accessoar – Carin Wester designar scarf för bröstcancerforskningen

28 sep, 2021
author Annika Norman
Annika Norman
FotografÅhléns
Scarf från Carin Wester till förmån för bröstcancerfonden, rosa och röd.
Designern Carin Wester har designat årets kollektion för Scarfs for Scars för att uppmärksamma bröstcancer och samla in pengar till forskningen. Idag släpps scarfen exklusivt på Åhléns.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Designern Carin Wester med rosa bandet på bröstet och en scarf som hon designat till förmån för bröstcancerforskningen. Scarfen är i 100% siden och 70 x 70 centimeter stor. Den är rosa med röda läppar och hjärtan på. Säljs exklusivt på Åhlens och ahlens.se och 100 kronor på varje såld scarf går till forskningen.
SCARF FOR SCARS X CARIN WESTER.
Därför är bakning bra för din hälsaBrand logo
Därför är bakning bra för din hälsa
Annons

Carin Wester startade sitt eget märke “Carin Wester” 2004 men sedan 2018 är hon Designchef på Åhléns och ansvarar för deras in-house-brands. I mars blev hon tillfrågad personligen av Bröstcancerförbundet att designa en scarf till förmån för bröstcancerforskningen inom deras koncept "Scarfs for Scars" som lanserades 2020 då Lars Wallin designade årets scarf.

– När jag fick samtalet kände jag både stolthet och glädje! Jag har många vänner och kollegor som drabbats av bröstcancer så det var självklart för mig att samarbeta med Bröstcancerförbundet. Det första vi gjorde var att ha ett uppstartsmöte med “team Carin Wester” och pratade om hur vi skulle förmedla budskapet och skapa glädje hos de som går igenom det här.

Sidenscarf från Carin Wester

Carin fick fria tyglar när det kom till designen och resultatet blev en sidenscarf i rött och rosa fylld med hjärtan och munnar.

Modell med scarfen designad av Carin Wester över axlarna. Scarfen är rosa med röda läppar och hjärtan på.
Tanken var att designa en scarf som "poppar". Scarfen passar utmärkt till höstrocken eller som en färgglad detalj på handväskan. Klicka på bilden för att komma direkt till produkten!

– Jag vill att scarfen och det färgglada mönstret ska förmedla hopp, livslust och glädje. Och det kändes självklart att välja att naturmaterial. Scarfen är tillverkad i 100% siden som är både är svalt och varmt och scarfen är 70 gånger 70 centimeter för att man ska kunna ha den på huvudet när man genomgår behandling eller svepa den runt axlarna. Självklart kan man bära den på många andra sätt. Tanken är att man ska kunna köpa den till en vän, en mamma, en mormor... Den är tidlös.

Annons

Varje timme får en kvinna beskedet att hon har bröstcancer och 8000 kvinnor drabbas per år. Prognosen är dock god tack vare forskning och den stora insats som sker årligen i oktober världen över.

Viktigt med tidigt cancerbesked

Idag klarar sig 80% av de som blir sjuka. Att man får sitt cancerbesked tidigt är viktigt för chansen att tillfriskna och genom att gå på mammografi och känna på sina egna bröst kan man upptäcka cancern i ett tidigt stadie.

Nu finns det även en app som heter “Klämdagen” där du kan sätta en timer som plingar till när det är dags att känna på brösten. Kanske det viktigaste notifikationen du någonsin får?

Från och med idag, den 15:e september kan du köpa scarfen i limiterad upplaga på Åhléns varuhus eller ahlens.se. Scarfen kostar 399 kronor och 100 kronor av varje såld scarf går direkt till forskningen. ANNONS Läs mer och köp scarfen här!

Se också: Ulrika tatuerade över ärret efter bröstcancern

Ulrika tatuerade över ärret efter bröstcancernBrand logo
Ulrika tatuerade över ärret efter bröstcancern
Annons