Vin på burk – en ny trend i vinhyllan?
Den som har varit uppmärksam på Systembolaget den här våren har sett att ett nytt format har smugit sig in i vinhyllan. Det går nu för tiden att köpa vin på aluminiumburk, som om det vore öl eller läsk.
Det här kan kännas både ovant och kanske lite ofint, men vi tog ett snack med Michael Mobach som är brand manager på Spring Wine & Spirits och som ligger bakom Barefoot, två av burkvinerna, och han säger att det våras för burken.
– Vin på burk ligger i tiden på många sätt. Burken är lätt att ta med sig, enkel att öppna och kan väldigt enkelt kylas ner. Den passar även bra för tillfällen där man inte har möjlighet att ta med vinglas som exempelvis på en picknick eller festival.
Vanligare med vin på burk utomlands
Även om inte vi i Sverige är vana vid vin på burk är det här ingen nyhet i till exempel England och USA där burkvinerna kommit starkt de senaste åren. Michael Mobach ser många fördelar med vinet som förpackas på burk. Dels undviker man av naturliga skäl korkdefekter på vinerna, men han trycker också lite extra på miljöaspekterna av aluminiumburkarna.
– Det är ett miljövänligt sätt att paketera vin, bland annat för att man får en så låg vikt vilket är bra vid transporter. Alla burkar vi introducerar kommer också att vara kopplade till Sveriges retursystem. Konsumenten får 1 krona per pantad burk. Det ser vi som en viktig del av den hållbara aspekten av just vin på burk, säger han.
Liknande reaktioner när bag in box lanserades
Han säger att andra delar av alkoholmarknaden länge har haft en stark trend åt samma håll, till exempel premiumöl och färdigblandade cocktails som vi kan köpa på burk idag. Nu kommer vinet ikapp, tror han.
– Intressant är att vi också, i samband med lanseringen av vin på burk, kan se likheter från när bag in box introducerades på den svenska marknaden. Formatet mötte till en början stor skepsis – men idag är det den förpackning som står för mest sålt vin på Systembolaget och ett format som många ser som självklart, säger han.
De burkar som går att köpa på Systembolaget idag är små, 375 ml eller 275 ml, men Michael Mobach tror inte att marknaden är främmande för större burkar när vi väl har vant oss vid de små. Och han försäkrar oss om att vinet inte smakar burk.
– Barefoot har tillsammans med sitt vinmakningsteam och sitt utvecklingsteam tagit fram en burk som inte har någon påverkan på varken smak eller doft. Men som med all dryck som tappas på burk så är det en färskvara, och vinet bör drickas inom tolv månader för bästa vinupplevelsen.
Vin från Barefoot, Te Mario och Underwood
På Systembolaget finns idag tre vita viner på burk – Barefoot, Te Merio och Underwood. Det finns två roséviner – Barefoot och Underwood och ett rött vin från Underwood.
Rosévinet från Barefoot har en lite lägre alkoholhalt än de andra och ligger på 8,5 procent jämfört med andra som ligger på omkring 12 procent. Perfekt för heta sommardagar, alltså.
Av Anna-Lena Pettersson
Foto: TT