Påskmust framför alkohol
Enligt en ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Carlsberg kan åtta av tio svenskar tänka sig att fira en alkoholfri påsk. Bland kvinnor och personer i åldern 20 till 29 år är siffran ännu högre där närmare 90 procent uppger att de kan avstå alkohol under påsken. Vad som istället konsumeras är påskmusten som de senaste åren har tagit nya höjder.
– Vi märker för varje år som går att konsumenterna efterfrågar fler alkoholfria alternativ. Försäljningen av alkoholfri öl har exploderat under senare år, men till påsken är det framförallt påskmust som gäller. Sedan 2006 har den totala påskmustförsäljningen mer än fördubblats och i år räknar vi med att sälja närmare 6 miljoner liter av Apotekarnes Påskmust, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.
Enligt undersökningen är det 33 procent i åldersgruppen tjugo till tjugonio år som svarar att de inte kan vara utan påskmusten på påskbordet. Dock är det fyra av tio som anser att de inte kan vara utan äggen och sillen.