Årets matbluff 2017 – här är fusket i maten!
Vilseledande produkter som sålts i Sverige under 2017. Det är kriterierna för att kvala in till den ideella konsumentföreningen Äkta varas tävling för antipriset ”Årets matbluff”.
Bland de 65 nominerade bidragen har nu fem finalister valts ut av Äkta varas jury. Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara, tycker att de alla har en viktig sak gemensamt.
– För alla fem kan man säga att bluffen finns där, på förpackningen. I samtliga fall kan man, om man är en kritisk konsument, genomskåda bluffen redan i butiken om man läser på baksidan av förpackningen, säger han.
Men Björn Bernhardson menar att det inte ska vara konsumentens uppgift att läsa det finstilta.
– Vi tycker inte att det är rimligt, vi tycker att producenterna ska vara ärligare. En konsument ska inte behöva vara en expert för att handla. Även om vi handlar varje dag är vi amatörer, medan de som skriver marknadsbudskapen på förpackningarna är proffs. Både på att få oss att agera på ett visst sätt, men också på veta vad som är lagligt – så ofta håller de sig precis inom de lagliga gränserna. Därför är det här också en känga åt lagstiftarna.
Här är finalisterna i ”Årets matbluff” 2017:
Polarica Wild Food Kronhjortskav
Motivering:
”Tillverkarens namn till trots kommer köttet i denna skav varken från vilda djur eller från polartrakterna. Istället kommer råvaran från farmade kronhjortar som fötts upp på Nya Zeeland, vilket framgår av ingrediensförteckningen. Trots detta berättar förpackningen snarare om vilda djur och den svenska vildmarken. Lapplands natur verkar av allt att döma ha fått stå motiv för bilden som pryder den. På baksidan står dessutom stort: ’Mat från vildmarken’.”
Kockens Ekologisk citronpeppar
Motivering:
”Den innehåller inte citron, den smakar inte citron och den ska inte användas för att krydda citroner. Trots det heter produkten citronpeppar. Ekologisk dessutom. Den syrliga smaken kommer istället helt från tillsatsen citronsyra (E330), som namnet till trots inte kommer från citron. Enligt Äkta varas granskning av innehållet i konkurrenternas produkter, samt Kockens egna ’oekologiska’ variant, visar att de alla innehåller ingredienser som citronskal, torkad citronjuice eller citronarom.”
Banderos Dip sauce guacamole style
Motivering:
”Guacamole står det stort på förpackningen, men den här produkten är mycket långt ifrån vad denna avokadobaserade röra brukar innehålla. Visserligen står det ’style’, med betydligt mindre text under ordet, men man borde ändå kunna förvänta sig mer än ynka 0,7 procent avokadopulver i denna produkt. Största ingrediensen i denna dipp är istället vatten. Och den gröna färgen kommer förstås från färgämnen.”
Ica Basic Citron
Motivering:
”Flaskan ser ut som en citron, den enda beteckningen på den är citron, men den som vänder på pappersbladet får se att den trots detta bara innehåller 10 procent citronjuice. Resten är vatten, konserveringsmedel samt ren citronsyra, som man har använt för att göra den lika sur som riktig citronjuice. För konsumenten är det svårt att skilja denna produkt från övriga på hyllan, som enligt en granskning som Äkta vara har gjort, alla innehåller ren juice, ibland med tillsats av konserveringsmedel.”
Kiviks musteri Smultron bärdryck
Motivering:
”På förpackningen står det stort ’smultron’ samt ’smultrondryck’. Det är också, utöver ett par nyckelpigor, bara dessa exklusiva bär som är avbildade på den. I själva verket är det dock betydligt mer av såväl billigare jordgubbar som fläderbär i drycken. Endast en halv procent av innehållet är smultronjuice, vilket förstås är långt ifrån tillräckligt för att ge någon nämnvärd smultronsmak. Den kommer istället från syntetiskt framställt aromämne.”
Det här är tredje året som antipriset ”Årets matbluff” delas ut. Första året ”vann” Valios laktosfria kefir, som visade sig innehålla exakt samma produkt som den mycket billigare ”vanliga” kefiren. ”Årets matbluff” 2016 blev Erik Lallerstedts tryffelbearnaise, som innehöll 0,005 procent tryffel.
Fyra produkter försvann första året
Och antipriset verkar ge effekt. Efter den första tävlingen försvann fyra av produkterna från marknaden.
– Jag tror absolut att det ger effekt. Vi har även hört producenter som pratat om priset. Det skakar om litegrann. Förra året när röstningen pågick ringde en brand manager för ett av märkena och försökte påverka röstningen, säger Björn Bernhardson.
Årets finalister har utsetts av en jury bestående av Björn Bernhardson, Mats-Eric Nilsson, författare och journalist, Christina Möller, matdebattör och Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter.
Nu är det upp till svenska folket att rösta fram vilken produkt som ska utses till ”Årets matbluff” 2017. Omröstningen pågår fram till den 22 januari. Här kan du också rösta!