Den klassiska O'boy-förpackningen försvinner från hyllan
Därför förändras O'boy
Att chokladdrycken blivit ett givet inslag i många barnfamiljers vardag går inte att ta miste på: Det dricks nästan två miljoner glas O'boy i Sverige – dagligen!
O'boys utseende
Chokladpulvret har genomgått några ansiktslyft sedan lanseringen för 60 år sedan. När O'boy först dök upp i matbutiker i Sverige (som en del av Marabou) var förpackningen vit och röd. De följande åren lanserades smaker som jordgubb, vanilj, mocca och blåbär. Förpackningarnas färger matchade då ofta innehållet, så jordgubbssmaken var rosa.
Under senare år har vi alla vant oss vid att se den klassiska förpackningen i blått, rött och vitt.
Så förändras O'boy
Nu kommer snart den klassiska förpackningen att vara ett minne blott – för O'boy satsar på hållbarhet. I ett försök att minska materialförbrukningen och effektivisera transporterna genom färre lastbilar slopar företaget nu den klassiska förpackningen. Istället kommer O'boy nu att säljas i en återförslutningsbar påse med smart zip-funktion. Enligt Kristin Åkerlund, presskontakt för O'boy i Sverige, som Expressen talat med, så kommer den nya förpackningen att minska materialförbrukningen med hela 60 procent.
– Vi är jättestolta över den nya förpackningen och designen, och vi hoppas att alla O'boy-älskare kommer tycka om den lika mycket som vi gör – och blanda sin O'boy med samma glädje som alltid. I samband med att vi uppdaterat designen har vi även uppdaterat produktionslinjen i vår fabrik i Upplands Väsby, säger Sara Sjöholm, varumärkesansvarig för O'boy i ett pressmeddelande.
Innehållet förblir det samma
Är du orolig för att ditt glas O'boy framför brasan blir lidande av förändringarna? Det behöver du inte vara! Receptet på chokladpulvret kommer nämligen att förbli likadant som tidigare.
Den nydesignade förpackningen börjar säljas i butiker under vecka sex.
Källa: Oboy.se, Expressen, My news desk