Ikea lanserar ny logga – se den här
Efter att ha sett likadan ut i ungefär 60 år ändras nu Ikea-loggans utseende – drastiskt. De välbekanta blågula färgerna är borta, istället är logotypen vit och genomskinlig.
Redan i april i år tillkännagav Ikea att de ändrat sin logotyp för att den skulle passa bättre in i digitala miljöer. Då var den dock fortfarande gul och blå och det var svårt att med blotta ögat se någon större skillnad.
Ikeas gamla logga:
Ikeas nya logga:
Bland annat hade textstorleken ökat med 15 procent och ®-symbolen, som visat att det är ett registrerat varumärke, flyttats in i den ovala loggan i stället för att ligga utanför fyrkanten. Även loggans ovala form har ändrats.
Nya loggan är vit
Och nu kommer nästa – stora – uppdatering av det välkända möbeljättens ansikte utåt. Den här gången har man för första gången övergett de svenska färgerna för att istället satsa på en helt vit logotyp. Den nya loggan som kallas Fönster är framtagen av den holländska designbyrån Seventytwo and sunny. Tanken bakom transformationen är att genom att optimera form och funktion göra loggan mer digitalt kompatibel och på så sätt mer relevant och effektiv i framtiden.
– Förhoppningsvis kommer den visa vägen för en djupare och mer emotionell koppling mellan Ikea och kunderna, säger Carlo Cavallone, kreativ chef på Seventytwo and sunny i ett pressmeddelande, enligt Resume.
Såhär ser den nya vita och genomskinliga loggan ut.
Såhär har Ikeas loggor sett ut över tid:
Foto: Ikea, TT