Hilma af Klints målningar ställs ut på Millesgården
När Guggenheimmuseet i New York i våras räknade besökssiffror efter utställningen med Hilma af Klints (1862–1944) målningar hade man slagit rekord. Både publik och kritiker var stormförtjusta.
Konstnären Hilma af Klint som redan år 1906, före storheter som Kandinsky, i hemlighet började måla sina tavlor betraktas nu som en av den abstrakta konstens pionjärer. Hon dyker upp överallt och har aldrig varit så aktuell.
Förra året kom en bok om henne: Hilma – en roman om gåtan Hilma af Klint av Anna Laestadius Larsson (Piratförlaget). En exklusiv designfirma i Stockholm har skapat mattor av hennes mönster. På Moderna Museet i Stockholm uppfördes i våras en opera om Hilmas liv och konst. Och en av de allra djärvaste finska formgivarna, Katariina Guthwert, har gjort fräcka medaljbroscher med porträtt av Hilma av Klint.
Datum för Hilma af Klint på Millesgården
Utställningar med hennes konst gör segertåg över världen. Gå och titta på hennes märkliga tavlor på Millesgårdens utställning Måleri och Andlighet (5 oktober–9 februari). Där visas tjugo målningar vardera av tre konstnärer med starkt intresse för andligt sökande, alla födda på 1800-talet. Förutom Hilma af Klint – påverkad i sitt måleri av Rosenkorsordens mystik och filosofi, teosofi och kristendom – innehåller utställningen konstverk av Tyra Kleen (1874–1951) och Lucie Lagerbielke (1865–1931).
Det är tre spännande konstnärer som aldrig visats tillsammans. Samtliga formulerade också sina tankar och upplevelser i text. De gjorde valet att prioritera konsten framför familj och barn. Två av dem, Hilma af Klint och Tyra Kleen, bestämde att deras konst inte fick visas förrän årtionden efter deras död – 20 år i Hilma af Klints fall och femtio år för Tyra Kleen.
Av Lena Rydin
Foto: TT