Carl Larsson: Midvinterblot och nationalmuseum
Carl Larsson föddes år 1853 i Stockholm. Han växte upp under mycket fattiga förhållanden, och redan från väldigt ung ålder fick han bidra till familjeförsörjningen genom ströjobb.
Parallellt med arbetet gick han i Fattigskolan. Han var en lättlärd elev som så fort han fick tag på en pennstump och en bit papper satt och skissade.
En lärare noterade pojkens talang, och uppmuntrade honom att söka till Konstakademien. Där kom han att studera de kommande sju åren.
Vid sidan av jobbade Carl bland annat som retuschör hos en fotograf och illustratör av sagor och artiklar i pressen. Under studietiden lärde han känna några andra av våra stora konstnärer: Anders Zorn och Bruno Liljefors, en framgångsrik trio som kom att kallas ABC-konstnärerna.
Carl Larsson förälskade sig i Frankrike
Efter avslutade studier for Carl Larsson till Paris, dåtidens stora konstmetropol. Han hade storslagna planer, men framgången lät vänta på sig.
Det blev flera slokörade turer tillbaka till Sverige, och det var inte förrän konstnärsvännen Karl Nordström tog med sig en sjuk och deprimerad Carl ut till idylliska Grez-sur-Loing, sju mil utanför Paris storstadshets, som det lossnade.
Den lantliga miljön hade blivit en samlingspunkt för konstnärer från såväl Europa som USA och Japan. Här hittade Carl Larsson fram till den lätta, ljusa stil som skulle bli hans signum.
Akvarellernas motiv speglade det trevliga och enkla bylivet – stränder och spaljéer, unga damer i strålande solsken, blommande fruktträd…
Kanske hade det faktum att han blivit förälskad i en annan av Grez-sur-Loings besökare, den landskapsmålande Karin Bergöö, något med det romantiska och glädjefyllda skimmer som präglade hans målningar att göra?
Huset har föredömlig inredning
Sommaren 1883 gifte sig Carl och Karin, och året därpå föddes dottern Suzanne. Den lilla familjen flyttade till Sverige, där familjen utökades med ytterligare sju barn.
Karin och barnen blev snabbt Carl Larssons favoritmotiv. Likaså hemmet, Lilla Hyttnäs i Sundborn, Dalarna. Gården hade tidigare tillhört Karins två fastrar, men efter att den ena gått bort och den andra då inte ville bo kvar själv, fick Larssons bostaden.
Idag är Lilla Hyttnäs ett av världens mest kända konstnärshem, och för många själva sinnebilden av ”svenskhet”.
Makarnas konstnärliga sinne levde i en kreativt framgångsrik symbios. Karin inredde hemmet med sina vävda och broderade textilier, formgav möbler och barnens kläder.
Carl dekorerade väggar och kakelugnar, och gav tillvaron evigt liv genom att avbilda den. Bland annat gav han ut boken Ett hem som innehåller 24 målningar av stugan, och vars syfte var att tjäna som föredöme för hur man kan inreda sitt hem väl.
Midvinterblot: Besviken över avslag
Lilla Hyttnäs är bevarat i sitt originalskick och förvaltas i dag av en släktförening till konstnärsparet. Varje år stiger tusentals besökare över tröskeln, in under de välkomnade ord som står målade över ingången: War välkommen kära du, till Carl Larsson och hans fru!
Men trots framgången med de folkkära akvarellerna tyckte Carl att det var de stora utsmyckningar av offentliga byggnader och betydande platser han gjort som var de viktigaste.
En stor besvikelse var därför när det monumentalverk, Midvinterblot, som skapats för trapphallen i Nationalmuseum i Stockholm, avvisades av dess styrelse.
Carl Larsson ansåg själv att detta var hans konstnärliga höjdpunkt, och uttryckte i sina memoarer den bitterhet han kände över refuseringen.
Den okände Carl Larsson
I sommar firas konstnären bland annat genom en utställning av Ernst Billgren på Konsthallen Kvarnen, som ligger några hundra meter från Lilla Hyttnäs. Utställningens tema är Den okände Carl Larsson.
Här lyfts en annan bild än den sedvanliga fram. Istället är det en komplex konstnärssjäl präglad av den fattiga uppväxten och med stark längtan efter att nå erkännande som visas.
En begåvad och ofta munter man, men också besvärlig och benägen att hamna i konflikt med den som inte delade hans åsikt eller stod i vägen för honom.
Gällande Midvinterblot fick han i alla fall upprättelse, om än långt efter sin död. Efter att generösa donatorer hjälpt till att köpa loss verket från dess japanska ägare hänger Midvinterblot nu på sin avsedda plats, i blickfånget på Nationalmuseum.
Av Lotta Bengnér
Foto: TT