Ica återkallar kallrökt lax – här är anledningen
– Det är viktigt att kunden får information om detta, säger Lena Sparring, kvalitetschef på Ica Sverige, i ett pressmeddelande.
Strax innan julruschen drar igång, kommer Ica med ett tråkigt besked till sina kunder. Företaget har upptäckt att förpackningar med kallrökt lax från det egna märket har fått fel bäst före-datum.
I ett pressmeddelande skriver Ica att produkten märkts med datumet 16-01-21, vilket innebär att den till synes går bra att äta fram till mitten av januari nästa år. I själva verket ska laxen inte ätas efter den 17 december i år.
Ica återkallar kallrökt lax
Återkallelsen gäller den lax som heter ”Ica Kallrökt lax skivad” och är på 150 gram, och beror enbart på att produkten fått fel datummärkning. I övrigt är det inget fel på laxen, intygar företaget. Det handlar alltså om en ren försiktighetsåtgärd.
– På Ica gör vi noggranna kvalitetskontroller av alla produkter vi sätter på marknaden. Vi har upptäckt att det står fel bäst före-datum på den nuvarande förpackningen och det är viktigt att kunden får information om detta, säger Lena Sparring, kvalitetschef på Ica Sverige, i pressmeddelandet.
Se också: Så gör du köttbullar supersnabbt
Ica tar fram en åtgärdsplan
Ica skriver i sitt pressmeddelande att sådana här händelser utreds noggrant och att förebyggande åtgärder tas fram och följs upp efteråt.
– Vi vill också understryka, för att minska matsvinnnet, att produkten i sig inte innehåller några fel och kan konsumeras till den 17 december 2020. Tillsammans med vår leverantör utreder vi nu hur felmärkningen kan ha skett och vilka åtgärder vi kan vidta för att det inte ska ske igen, säger Lena Sparring.
Så gör du om du redan har köpt laxen
Det som händer vid en sådan här återkallelse är att produkten stoppas direkt i kassan och alltså inte är möjliga att köpa. De kunder som redan har köpt den kallrökta laxen med det felaktiga datumet, kan antingen äta upp den innan den 17 december eller lämna tillbaka den. Det kan man göra antingen till den Ica-butik där laxen inhandlades, eller via Icas hemsida. Det går också bra att kontakta Icas kundtjänst på telefon för att göra en reklamation, enligt pressmeddelandet.