Sofia Magnusson har gjort korsstygn trendigt igen
Snirkliga bokstäver med budskap har prytt väggar, kuddar och annat i hem sedan förra sekelskiftet. Trenden började kring slutet av 1800-talet och spred sig över landet.
Ofta var det bonader med ordspråk eller bibelcitat, gärna inramade av broderade blommor, figurer och andra dekorativa mönster. Till en början var det mest välbeställda hem som hade råd. Men tack vare postorderkataloger och broderimönster i tidningar spred sig intresset och blev allt vanligare. Snart fanns de i nästan varje hem.
Sofia Magnusson
- Ålder: 38 år.
- Bor: I Hovås, söder om Göteborg.
- Familj: Maken David, döttrarna Liv och Vega.
- Gör: Driver The Folklore Company. Broderi och bonader
Under 1900-talet blev stilen och uttrycken mer varierade, populariteten gick upp och ner. Och kanske är det nu dags för ett nytt steg in i framtiden. Det tycker i alla fall Sofia Magnusson, 38, som börjat digitalisera det uråldriga hantverket.
– Jag föddes i Hudiksvall och har fortfarande all släkt uppe i Hälsingland, där jag har mina rötter. Broderade bonader med budskap har jag växt upp med, berättar Sofia.
Den första texten som Sofia kommer ihåg på en bonad är ”Var hälsad käre du, till Stig Andersson och hans fru”. Den hängde i i hallen hemma hos farmor och farfar i Ljusdal.
Som liten ville hon bli veterinär, men drömmen suddades ut med åren. Familjen flyttade runt en del vilket innebar att hon till slut hamnade i Göteborg.
– Efter gymnasiet reste jag och jobbade i bland annat London och i Alperna. Sedan studerade jag geografi i Umeå och började därefter jobba som samhällsplanerare i Karlstad. Men jobbet kändes inte tillräckligt dynamiskt, utan alldeles för fyrkantigt med dagar som såg likadana ut.
– Det var samma tider, möten och fikapauser. Jag kände att det inte passade mig.
Bildade familj
Mitt i allt detta dök kärleken upp. Sofia var på en konsert och fastnade för mannen vid trummorna. Plötsligt kändes allt helt rätt.
– David tar fram den bästa versionen av mig. Han är absolut mannen i mitt liv, säger Sofia.
De började med att pendla till varandra, men 2008 flyttade Sofia ner till Göteborg igen.
– I maj 2009 friade jag och 2010 gifte vi oss. Nu har vi två döttrar, Vega och Liv, fyra och två år gamla, berättar Sofia.
Att det skulle bli barn var inte självklart och i flera år fick de kämpa med IVF och adoptionskö.
– Men så blev vi med barn på egen hand. Kanske behövde det bara ta den tid som det gjorde, säger Sofia.
Familjen flyttade till ett hus i samma område som Sofias föräldrar, vilket innebar att de fick barnvakt på gångavstånd. Men det innebar också inspiration – både hennes pappa och hennes bror har drivit och driver egna företag med säte på nätet.
– Min pappa säljer hjälpmedel och min bror säljer excelutbildningar. Själv var Sofia mer intresserad av något helt annat. Redan när hon bodde i lägenhet inne i stan började hon tänka på att hon ville ha något annat än Ikea-planscher och liknande på väggarna. Hon ville ha en broderad bonad – dock inte med de klassiska budskapen.
– Min tanke var att ha en bonad med något Neil Young-citat, berättar Sofia.
Fick en idé
Men det visade sig inte vara så enkelt att genomföra. Ingenstans kunde man köpa och göra sin egen design.
– Jag kunde hitta massor med sajter där jag kunde få ett foto på en mugg eller keps, men att konstruera sitt eget broderimönster snabbt och enkelt gick inte, förklarar Sofia.
Hon fick leta upp mönster och sedan använda smörgåspapper och andra hjälpmedel för att få till det hela.
– Det tog väldigt lång tid – för lång tid för en nybörjare som jag. Så när jag var klar hade jag tappat lusten och en kompis fick brodera klart, säger Sofia och ler vid minnet.
Men tack vare svårigheterna föddes en idé. Varför inte förändra den föråldrade broderivärlden med ny teknik? Sagt och gjort – Sofia startade webbsidan The Folklore company där man med ett designverktyg kan skapa broderimallar med sina egna texter och välja bland en rad olika bakgrunder. Dessutom finns olika broderikit att beställa, med allt som behövs för att färdigställa sina alster – som tyg, nålar, garn och instruktioner. Det går även att beställa sina mönster som färdigbroderade bonader.
– Jag testade min idé på olika personer och alla gillade det jag berättade. Och 2013 vann mitt företag affärsidétävlingen My mission, som arrangerades av inkubatorn Brewhouse. Efter det fick jag vara med och få hjälp av dem, berättar Sofia.
En inkubator är en organisation som hjälper nya företag att ta sig framåt genom affärsrådgivning, nätverk och coachning. Det skulle visa sig att Sofias absolut största utmaning var ekonomisk, och själva förutsättningen för att hon skulle kunna erbjuda sin tjänst var att få byggt programvaran – vilket skulle bli kostsamt.
– En vän till familjen utvecklade allt och blev en del av företaget under en period. Men det blev ändå ett tidskrävande arbete som fick göras på kvällar och helger efter det vanliga jobbet. Efter ett år var vi redo för premiären av sajten, berättar Sofia.
Viktiga kontakter
Men även om att allt fungerade och själva produkten var redo, så behövdes mer pengar för att växa sig större.
– Målet var att få fler generationer att enkelt upptäcka broderi och korsstygn. På mässor är det nu ofta döttrar med mammor som kommer fram till oss och är nyfikna.
Sofia tror att den digitala tröttheten kommer att bredda intresset för broderi. Att arbeta med något på riktigt med händerna är avkopplande och samtidigt kreativt.
Visste du att...
... det är flera kändisar som förstått charmen med handarbeten. Några av dem är:
- Henry Fonda – broderi
- Kung Gustaf V – broderi
- Ryan Gosling – stickning
- Julia Roberts – stickning
- John Lennon – broderi
- Josef Fares – stickning
– Hantverksindustrin är verkligen enorm. I USA omsätter den 300 miljarder svenska kronor om året och i England är det också stort, berättar Sofia. Men för att få möjlighet att slå igenom på en global nivå behövs styrka. Sofia bestämde sig för att försöka ta in investerare.
– Många kvinnor är alldeles för försiktiga och vågar inte. Vi fick kontakt med The Springfield Project och blev ett av de företag de valde att satsa på genom att gå in som delägare och ta in oss i deras inkubator. Sofia fick utbildning i att bygga bolag genom att gå på deras föreläsningar och kurser, men hon fick också viktiga kontakter och träffade affärsängeln och investeraren Bo Mattsson, som trodde på Sofia och hennes idé.
– Jag kände direkt att kemin mellan oss stämde. Han är dessutom från Östersund, och har med sina norrländska rötter kanske en bakgrund som gör att han gillar produkten. Jag gav honom en yxa i julklapp och det var precis i hans smak, säger Sofia och skrattar.
Våga ta hjälp
Sofia har kommit en lång väg sedan hon kläckte idén som blev The Folklore Company.
– Om jag ska vara ärlig visste jag nästan ingenting om att driva företag. Ord som ”inkubator” och ”riskkapital” var främmande för mig. Men Sofia som är ganska riskbenägen såg flera fördelar med att ta in externa investerare som kom in med kompetens i företaget.
– Det är dock inte så vanligt bland kvinnliga entreprenörer, de flesta väljer att driva företaget organiskt och på egen hand. Detta gör att knappa en procent av investeringarna läggs på bolag som startats av kvinnor, förklarar hon. Att ta hjälp och söka nya bekantskaper som kan tillföra nya färdigheter har varit viktigt från start för Sofia.
För målet är att leva på verksamheten och bli riktigt stora, inte bara ha det som en kul hobby.
– Vi kvinnor måste våga vilja vara störst och bäst, och då behövs andra människors expertis. Vi måste våga ta risker. Fråga dig ”Vad är det värsta som kan hända?” , uppmanar Sofia.