Så gör du om du blir sjuk utomlands
I takt med att svenskarna reser allt mer ökar antalet skador som anmäls i samband med semesterresor. Totalt betalar försäkringsbolagen ut omkring två miljarder kronor årligen i ersättning till olycksdrabbade resenärer, enligt en uträkning av försäkringsbolaget If. Det är en fördubbling sedan 2007.
Vanligast med medicinska orsaker
Den överlägset vanligaste skadeorsaken har medicinska orsaker. Det handlar om allt från vanliga magbesvär eller skadade ben i skidbacken till svåra hjärtsjukdomar som kräver avancerad specialistvård.
Försenat eller inställt flyg
Försenat eller inställt flyg är också ett vanligt problem som svenska resenärer råkar ut för på resor. Var tredje resenär svarar att de har haft problem med försenat eller inställt flyg i samband med resa de senaste tre åren. Var tionde resenär har blivit av med sitt bagage.
En vanlig hemförsäkring ger ett bra grundskydd under en vanlig semesterresa och täcker kostnader för sjukvård och eventuell hemtransport i samband med sjukdom eller olycka. Har man ingen försäkring måste man betala ur egen ficka, vilket kan bli mycket dyrt. Ambulansflyg från Thailand kan kosta nära en miljon kronor.
Är resan planerad att sträcka sig längre än 45 dagar behöver man en tilläggsförsäkring. Detta bör göras innan man startar sin resa.
Om du råkar ut för olycksfall eller sjukdom utomlands:
Om det är akut, uppsök läkarvård hos närmaste läkare/vårdinrättning. Visa upp ditt reseförsäkringskort för läkaren.
Kontakta ditt försäkringsbolag som ser till att du får medicinsk behandling, sköter alla kontakter med läkare och ordnar med sjuktransport om det behövs. Betala vårdkostnaderna och andra kostnader själv, om läkaren inte fakturerar ditt försäkringsbolag direkt.
Sök ersättning för läkarkostnader från försäkringsbolaget.
Eventuella läkemedel måste du oftast själv köpa på apoteket.
Sök ersättning för läkemedelskostnaderna från ditt försäkringsbolag.
Spara alla kvitton, räkningar och andra dokument som hänför sig till skadan.