Modellen Ashley Graham är kroppsaktivist
Sports Illustrated är ett amerikanskt sportmagasin med 23 miljoner i upplaga och känt världen över för sitt årliga nummer Swimsuit Issue där man sedan 1964 visar upp smala, långa och atletiska modeller i badkläder.
Fram tills för två år sedan när magasinet för första gången lät en kurvig modell pryda förstasidan.
Ashley Graham låg på knä i vattenbrynet iklädd en minimal lila bikini, med skummande vågor som sköljde över hennes kropp.
Omslaget fick mycket uppmärksamhet och många såg publiceringen som banbrytande, som en hyllning till den kroppspositiva rörelsen som under senare år sköljt som en våg över sociala medier.
Men kritiken lät inte vänta på sig.
Är Ashley Graham representativ?
Är verkligen Ashley Graham en representant för större kvinnor som modebranschen brukar benämna som plusstorlek? Kvinnor med bristningar, valkar och hängbröst.
Svaret är ja om man väger in det faktum att inom modellvärlden betraktas alla med en tillstymmelse till underhudsfett som plusstorlek.
Svaret är nej om man tar i beaktande att Ashley Graham har storlek 48. Den genomsnittliga kvinnan i USA är en storlek 46 vilket innebär att majoriteten av alla kvinnor i USA tillhör kategorin: Plusstorlek.
I Sverige är drygt en tredjedel av alla kvinnor överviktiga.
Bilden av plusmodellen är retuscherad
Därtill är den 30-åriga amerikanskan modellsnygg, har fyllig byst och långt, vackert hår. Och bilden är retuscherad.
Är det detta vi vill ha? Eller, kan det vara så att Ashley är marknadens sätt att flirta med en växande skara kvinnor i olika format som nu börjat sätta ner foten. Rejält.
Den kroppspositiva rörelsen rör sig snabbt och med kraft. Många är de som är positiva till Ashleys banbrytande arbete med att sätta fokus på kurviga kvinnor och att ge en röst åt den kroppspositiva rörelsen.
Kritik mot kroppspositivismen
Men det finns kritiker utanför rörelsen, som anser att hon förespråkar en ”ohälsosam livsstil”.
En som har ifrågasatt Grahams livsstil är den tidigare supermodellen Cheryl Tiegs.
I en intervju med magasinet E! hävdade Tiegs: ”Jag tycker inte om att vi pratar om kurviga kvinnor eftersom det glamoriserar dem. Din midja bör mäta mindre än 90 centimeter, det är vad Dr. Oz (amerikansk tv-doktor) säger och jag håller fast vid det.”
Hälsosam och sund
Ashley gav svar på tal i tv-programmet Good Morning America som hon gästade ihop med en modell i storlek 34. Modellerna hade tagit med flera medicinska tester som visade att de båda hade hälsosamt blodtryck, normala blodsocker- och kolesterolnivåer samt var i god fysisk form.
Vidare berättade Ashley under ett besök på Ellen DeGeneres Show att det finns två farliga ytterligheter och att båda sidor är lite skrämmande:
”Jag är inte en förespråkare av anorexi. Jag är inte en förespråkare av fetma. Jag tror att vi måste främja kvinnor att vara hälsosamma i alla storlekar så länge som de kommer upp ur soffan och börjar röra på sig”.
Ashley föredrar curvasexalicious
Hon ogillar själv termen ”plusstorlek” och väljer att kalla det curvasexalicious, som närmast kan översättas till kurvig-sexig-läcker.
Hon menar att termen plusstorlek är begränsande och stigmatiserande genom att placera alla dessa kvinnor med olika kroppstyper under paraplyet plusstorlek och där bli utpekad – du äter inte nyttigt, du tränar inte, du är lat, du har varken karaktär eller självförtroende.
Kvinnokroppen som ett objekt
Men störst vikt har nog frågan om när kvinnokroppen ska bli lika neutral som manskroppen, oavsett storlek och form.
Att kalla en kvinnokropp med former för kurvig-sexig-läcker signalerar att kvinnokroppen är ett objekt som ska bedömas. Ett objekt iklädd en minimal lila bikini.
Stora storlekar eller plusstorlek är bara vanliga kvinnor. Och Ashley Graham är en kurvig supermodell.
Det kanske egentligen är allt som behöver sägas.
Av Annika Nilsson
Foto Shutterstock/IBL, privatbild
Här kan du följa Ashley Graham på Instagram
Nu startar vi kampanjen #minkroppminkompis!
Vi önskar att alla kvinnor kan bli kompis med sin kropp och må bra i den. Strunt samma om den är tjock eller smal, eller vad andra tycker om hur den ”borde” se ut. Du har bara en kropp och den är fantastisk!
Därför drar vi igång en kampanj där vi samlar reportage, filmer och annat kroppspositivt material under hashtaggen #minkroppminkompis på nätet.
Vill du vara med och peppa andra kvinnor? Gör ett inlägg (en film eller bild eller text) om varför du är kompis med din kropp. Märk det med #minkroppminkompis och lägg upp det på sociala medier som Facebook och Instagram. Så syns det att vi tillsammans är många som vill sprida kroppsglädje!