Lästips:NYTT! Korsord Träning och motion När hjärtat sviker Psykologi Mag- och tarmproblem Sömnproblem

Beteendevetaren: Så får du kul på jobbet

29 sep, 2019
author Redaktionen
Redaktionen
Två människor roar sig på jobbet
Vi mår bra när vi har roligt – både privat och på jobbet. Som beteendevetare vet Ami Hemviken att det finns – ganska enkla – saker att göra för att ha roligare och känna glädje. Här är några exempel!
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Här listar beteendevetaren och föreläsaren Ami Hemviken sina bästa tips för att göra livet på arbetet och livet i stort lite roligare.

Bjud på dig själv

Jag möter så otroligt många människor ute på arbetsplatser som får för sig att man måste gå in i en helt annan roll när man kommer till arbetsplatsen – för att vara ”seriös”.

Du har säkert träffat de som beter sig väldigt allvarligt – allt för att uppfattas som seriösa. De har blandat ihop begreppet seriös med allvarlig. Vi vill alla vara seriösa inom våra arbetsområden, det är ju en självklarhet. Men allvarlig…? Nej, när du i stället vågar vara lite mer levande, bjuda på dig själv och kanske även använda humor, ja då får du och dina kollegor faktiskt tillgång till mer kreativitet. Det gör att det faktiskt är rätt oseriöst att gå runt och vara allvarlig.

Få nyhetsbrev från Allas – helt gratis!

Få nyhetsbrev med massor av tips på rolig läsning, spännande nyheter inom hälsa och relationer, goda recept och mycket mer till din e-post varje vecka. Nyhetsbrevet är helt gratis!

Jag hör många som säger att det kanske är okej att vara personlig, men absolut inte privat på jobbet. Men var går den gränsen? Är det inte så att vi ska skippa det där snacket och helt enkelt se våra liv som ETT liv? Inte två? Ett liv där vi är så mycket av oss själva som vi bara kan, vare sig vi är på jobbet eller råkar vara hemma, eller på barnens förskola. Att vara sig själv, att bjuda på tillkortakommanden, att våga öppna upp leder till närmare relationer, vilket i sig bidrar till mer kreativitet och effektivitet. Var du än är.

Ett säkert kort är alltid att skämta om sig själv. Och bjud lite på dig själv, när du ändå är igång. Vi gillar arbetsmänskliga människor, människor som visar upp ett brett spektra och inte bara den perfekta ”insta-ytan”.

Det är ganska oseriöst att gå runt och vara allvarlig

Be om hjälp

Visst vill vi leva engagerat i våra liv i stort, inte bara på jobbet? Det betyder ju inte att du inte har det tufft ibland, eller upplever att det är svårt att räcka till. Det betyder att du engagerar dig och att du öppnar dig för andra när du inte orkar. Att be om hjälp är ett väldigt engagerat beteende, som många av oss borde prova mycket oftare.

Annons

Forskningen säger dessutom att vi mår bra av att få hjälpa andra – så med andra ord gör du omgivning en tjänst när du ber om hjälp! Det för oss närmare varandra. Både på jobbet och hemma. Kom ihåg: ensam är INTE stark.

Visa uppskattning

Som medarbetare och kollegor behöver vi ibland påminna oss om att det är vi, och inte bara ”ledningen” som skapar vår kultur och arbetsmiljö. Vi blir vårt bästa jag när vi känner att människorna omkring oss vill oss väl. Och tvärtom. Hur visar du att du uppskattar dina kollegor? Ett så enkelt tips som ”beröm varandra mer”, kan ge oanade effekter. När du fårberöm som upplevs äkta och ärligt, sjunker din kortisolnivå markant, du blir alltså lugnare och därmed lite skönare att ha att göra med.Emma och Viktoria cyklar flera mil – på arbetstid!Läs mer

Ami Hemviken porträtt

Varför blir vi lugnare av beröm? Jo, den lilla urtidsmänniskan i oss jublar – för genom berömmet får vi ett bevis för att vi fortsatt får vara med i flocken. Vi kommer att överleva. Puh.

Och i den viktigaste flocken, den som kanske består av din familj eller nära vänner, där är det ju minst lika viktigt att berömma och få varandra att må bra och trivas. Men visst kan det vara svårt, bland hav av leksaker, smutstvätt och disk. Att gå runt och ”leta rätt”. Nästan provocerande. Givetvis behöver vi sätta gränser och visa tydlighet, inte minst när det gäller någon form av struktur hemma. I struktur finns också utrymmet för kreativitet, när vi slipper lägga all energi på att exempelvis leta efter prylar som inte ligger på sin plats.

Annons

Le lite mer

Det kanske enklaste och billigaste tipset för att själv bli gladare och göra andra gladare är att le. Bestäm dig för att le lite oftare, även ett till en början påklistrat leende leder faktiskt till mer positiva känslor inom dig. Dessutom brukar man säga att ett leende är det kortaste avståndet mellan två människor – mycket börjar precis där. Från ett leende är du ävennärmare skrattet. Barn skrattar i snitt 400 gånger per dag och vi vuxna bara 15 gånger, vara endast 5 gånger sker på arbetstid. Bättre kan vi! Och mer är vi värda! Länge leve glädje – på allvar!

Vem är Ami Hemviken?

  • Yrke: Beteendevetare och föreläsare.
  • Familj: Maken Fredrik och fyra barn – Juni 10 år, Love 8 år, Saga 3 år och Flora 6 månader.
  • Aktuell: Med boken Le – det är inte tanken som räknas, om vikten av att ha kul på jobbet.

Av Ami Hemviken

Foto: Shutterstock/TT, Pressbild

Annons