Ben Gorham designar årets Rosa band 2019
I år har det Rosa bandet en doft av parfym, åtminstone i teorin. Den som ligger bakom designen till årets band är nämligen Ben Gorham, mannen som skapade det framgångsrika parfymhuset Byredo.
– Vi är stolta över att Ben Gorham med sitt kreativa uttryck och med sin personliga erfarenhet av cancer i familjen vill vara med och bidra i årets Rosa bandet-kampanj, för att färre ska drabbas och fler överleva. Som pappa och make, affärsman och kreatör och med en fingertoppskänsla för doft och estetik, är vi övertygade om att Ben kommer att skapa uppmärksamhet kring kampanjen och stötta oss i vår fortsatta vision att besegra cancer, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare på Cancerfonden.
Ben Gorham har också designat ett armband
Bandet i år kommer i form av ett tunt rep som går i två rosa nyanser med inflätade silvertrådar. Precis som vanligt har bandet en nål på baksidan så att det går att fästa på jackan, väskan eller där man vill ha det.
En nyhet för i år är att Rosa bandet också kommer i form av ett armband. Materialet är samma som i det vanliga Rosa bandet och är perfekt för dig som hellre bär symbolen för kampen mot cancer runt armen än på jackan. Du kan enkelt ändra storlek på armbandet genom en smidig knutlösning.
Här kan du köpa Rosa bandet
Bandet i sin repform har ett viktigt symbolvärde för Ben Gorham.
– Jag är stolt över att få bidra till Cancerfondens Rosa bandet-kampanj, en kampanj som berört mig personligen. För mig är hoppet viktigt och att påminna om bandets natur som binder oss samman och tillåter oss att blicka framåt. Jag bär bandet för min svärfar och alla andra anhöriga och drabbade, säger Ben Gorham.
Rosa bandet börjar säljas 27 september och finns på ICA, Apotek Hjärtat, XXL och Lindex. Det kostar 40 kronor, varav 37 kronor går till Cancerfonden. Armbandet finns på ICA och XXL i en mindre upplaga och kostar 100 kronor.
Av Anna-Lena Pettersson
Foto: Rosa bandet