Anna-Carins diskbråck botades med alexanderteknik
Anna-Carin beskriver sig som en nitisk person, någon som gör saker ordentligt. Från början är hon musiker, med blockflöjt som sitt instrument och arbetar som utvecklingsansvarig för Unga Musik i Syd i Kristianstad. Ett aktivt och roligt jobb som hon brinner för. Men en dag för åtta år sedan drabbades hon av ett mycket allvarligt diskbråck i ländryggens nedersta kota.
Se också: 5 enkla ryggövningar för att förebygga smärta
– Jag hade kört bil långa sträckor och burit på tunga högtalare. Plötsligt fick jag väldigt ont i ryggen, säger Anna-Carin.
Det första hon gjorde var att besöka en kiropraktor, men det hjälpte inte. Tvärtom förvärrades läget. Snart blev det utredning vid ortopedkliniken.
– Jag hade enorma smärtor och var beredd att lyssna på alla, och prova alla metoder. När operationsutredningen startade hoppades jag på att snart bli opererad.
Men efter flera månader av svåra smärtor fick hon äntligen tid hos ortopediska kliniken, och fick beskedet att hennes diskbråck inte gick att operera. I stället blev hon ordinerad sjukgymnastik, korsett och värktabletter.
– Jag fick spel inne hos läkaren. Och när jag gick därifrån fick jag syn på en stor lastbil och tänkte: ”Oj vad jag skulle få ont i ryggen om jag blev påkörd av den där”. I den stunden insåg jag att jag höll på att tappa perspektivet, säger Anna-Carin.
Korsetten gjorde henne stel och hon åt regelbundet morfintabletter, som läkaren på akuten frikostigt skrev ut.
Vändpunkten kom när hennes brorsbarn räckte över en forskningsstudie om alexandertekniken.
– Studien visade att i jämförelse med massage och sjukgymnastik gav alexandertekniken de bästa resultaten vid ländryggsproblem. 700 patienter hade deltagit och alexanderteknik visade sig ge bäst och mest varaktig hjälp.
I studien kunde Anna-Carin läsa att patienterna hade fått 24 lektioner av en alexanderlärare. Nu kom hennes nitiska personlighet väl till pass.
Behandlingen gjorde inte ont
– Jag bestämde mig för att prova 24 gånger innan jag gjorde en utvärdering. Men det bästa var att vid det första besöket hos Björn Jungner, alexanderlärare i Malmö, kände jag att själva behandlingen faktiskt inte gjorde ont. Det kändes i stället bra.
Det Anna-Carin fick lära sig var att inte använda onödigt många muskler, och att tänka på att ryggraden alltid ska förlängas i stället för att tryckas ihop.
Efter den intensiva behandlingen som startade 2012 med besök hos alexanderläraren två gånger varje vecka, brukar Anna-Carin numera få, som hon själv säger, en påfyllning en gång per år.
– Att jag rör mig på ett mer avspänt sätt har gjort mig frisk, säger Anna-Carin.
Alexanderläraren Björn Jungner: ”Man lär sig använda kroppen rätt”
Han var tidigare pianist, men fick värk i sin ena arm och hand. Björn Jungner råkade läsa en artikel om alexandertekniken och fick hjälp hos en lärare i Köpenhamn. Sedan 15 år tillbaka är han själv alexanderlärare och hjälper människor att förbättra sina rörelsemönster så att de slipper smärta.
Alexandertekniken kom att ändra hela Björns liv. Efter tio år av smärta blev han hjälpt av metoden som innebar att han skaffade sig ett nytt rörelsemönster.
– Jag fick lära mig att korrigera skadliga rörelsevanor och successivt arbeta bort själva grundorsaken till mina problem, säger Björn.
Efter tre års studier var han klar och startade egen verksamhet i Malmö.
– Metoden skiljer sig åt från många andra på grund av att det inte sker någon manipulation. Jag lär ut hur mina elever ska använda sina kroppar, det gör att resultatet blir långsiktigt.
Björn lägger inte till något nytt hos sina klienter, han hjälper dem i stället att ta bort det som är i vägen. När man blir medveten om sina rörelser kan man utveckla sin koordination. Spänningar i nacken är ofta starten i en kedjereaktion, där stora delar av kroppen dras ihop.
– Hos mig får man lära sig att låta kroppen expandera, säger Björn.
Våra rörelsevanor sitter djupt rotade. De är inte lätta att förändra på egen hand. Grunden är att huvudet ska få balansera fritt på den översta nackkotan, utan överflödig spänning i nacke och hals.
– Därmed tillåts ryggraden att förlängas utan att vara stel och spänd, bara avslappnad.
De flesta av oss drar vanemässigt huvudet bakåt och nedåt. Det innebär att ryggraden komprimeras, vilket påverkar både ryggen och resten av kroppen på ett osunt sätt.
– För god funktion krävs en fri nacke och en lång rygg. När huvudet dras bakåt, nedåt och ryggraden komprimeras så hämmas och belastas också axlar och armar, höfter och ben. Det blir faktiskt som att köra bil med handbromsen åtdragen.
Vad är Alexandermetoden?
Metoden har fått sitt namn efter den australiensiska skådespelaren F M Alexander. Han föddes år 1869 på ön Tasmanien utanför Australien och flyttade till London 1904, där han dog 1955. Tidigt i sin karriär fick han problem med rösten och kom fram till att problemet grundade sig i hur han vanemässigt använde sin kropp. Han experimenterade kring olika sätt att hålla huvudet och upptäckte att huvudets position i förhållande till nacke och rygg har ett väsentligt inflytande på hur vi hanterar resten av kroppen.
En alexanderlärare lär ut hur vi ska använda oss själva för att belasta kroppen minimalt. I vanliga fall brukar vi lära oss att tänja och stretcha på muskler, men enligt alexandertekniken ska vi i stället lära oss att släppa taget.
Alexandertekniken grundar sig i en enkel princip, nämligen att koordinationen mellan huvud, nacke och rygg påverkar hela vår kropp på ett avgörande sätt. När vi blir medvetna om vanemönster i vardagen, hur vi sitter, går, står, böjer oss med mera blir vi mer närvarande i det vi gör och kan stanna upp och hejda invanda skadliga mönster och i stället välja nya och bättre förhållningssätt i olika situationer. När vi ändrar våra vanor följer både rörelsemönster, hållning och andning med.
Målet är att utövaren ska hitta funktionella och harmoniska rörelser som förhindrar skadlig belastning.
Så går alexandermetoden till
En lektion är 30-40 minuter lång. Inga särskilda träningskläder behövs. Antalet lektioner du har behov av beror på vad du vill åstadkomma med kunskaperna, men enligt en engelsk forskningsstudie krävs mellan 20 och 30 lektioner för att få en tillräcklig baskunskap i alexandertekniken så att du kan applicera den i ditt liv.
Enkel övning – testa alexandertekniken själv
En enkel och väl fungerande övning är att lägga sig på rygg på en matta på golvet med en lagom tjock bok under huvudet som låter nacken vara parallell med golvet.
- Böj benen och placera fötterna i axelbredd.
- Lägg handflatorna på magen och låt armbågarna ligga ut mot sidorna.
- Ligg still i denna position och försök slappna av.
- Låt ryggen flyta ut på längden och bredden och känn hur kroppen expanderar om du bara lämnar den i fred.
Användningsområden för alexanderteknik
- Alla som har ett fysiskt och/eller intellektuellt krävande arbete.
- De som har smärtor eller värk.
- Den som lider av stress, spänningar, ångest, eller som har problem med huvudvärk/migrän.
- Människor med intresse för personlig utveckling, som vill höja sin livskvalitet.
Hit vänder du dig om du vill testa
Björn Jungner har mottagning i Malmö. Telefonnummer: 0706974506, www.alexandertek.se.
Lista över alexanderlärare runtom i Sverige hittar du på www.at-sverige.se.
Björn Jungners tips
Om det inte finns en alexanderlärare där du bor, sök dig då till en aktivitet som kan öka din kroppsmedvetenhet, exempelvis Tai Chi, kampsport, dans eller liknande. Det kan visa sig vara mycket bättre för en ond rygg, än att träna på gymmet.
Anna-Carin tipsar om hemmaträning
– Hemma har jag skapat en särskilt alexanderhörna. När det behövs lägger jag mig ner i hörnan, på en träningsmatta på golvet med en pocketbok under huvudet. Jag koncentrerar mig och tänker på hur jag applicerar alexandertekniken. Jag slappnar av i hela kroppen och framförallt i nacken. Jag låter min kropp expandera åt alla håll.
Av Kersti Hilding Hansen
Foto: Pernilla Wästberg