Lästips:NYTT! Korsord Budgettips Spartips Pengar Återbruk Pensionsspara Se ''mer för mindre'' Bäst i test värmeljus

Regler för avbokning av flyg och hotell under corona

16 mar, 2020
author Stina Dahlgren
Stina Dahlgren
Tavla som visar inställda flyg på Arlanda, Stockholm, till följd av coronaviruset.
Har du planerat en resa men har funderingar på vad som händer när coronaviruset sprider sig? Här hittar du all information du behöver för av- och ombokning av flygbiljetter, hotell och evenemang.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Så gör du egen handspritBrand logo
Så gör du egen handsprit

Hundratusentals personer har smittats av coronaviruset världen över. I Sverige försöker man nu stoppa smittans framfart genom rekommendationer och förbud från Folkhälsomyndigheten. Den som känner minsta symtom av halsont och förkylning ska stanna hemma, och i veckan blev det klart att man förbjuder allmänna sammankomster med mer än 500 personer.

På grund av förbudet har många konserter och andra evenemang tvingats ställa in en tid framöver. Enligt Konsumentverket bör arrangören återbetala dig för biljetten eftersom du inte får vad du har betalat för. Men hur är det med resor som du har bokat? Kan du få pengarna tillbaka? Har du möjlighet att boka om? Och vem står för kostnaderna i så fall?

Så gör du för att avboka en flygresa

Har du bokat tåg, flyg eller någon annan typ av biljett är det bolagets avbokningsvillkor som styr om du har rätt till avbokning eller ombokning. Ta kontakt med dem och fråga om det finns en sådan möjlighet. Om inte så är det tyvärr du själv som måste stå för kostnaderna för av- eller ombokning.

Ombokningsreglerna är olika för olika flygbolag och det måste du själv kolla upp vad som gäller. Både SAS och Norwegian erbjuder nu resenärer att boka om sina resor utan extra kostnad uppger TT.

Vad betyder force majeure?

Det finns ingen lag som säger att du har rätt att få pengarna tillbaka om du har köpt en flygbiljett, men om Utrikesdepartementet (UD) avråder från att åka till området bör du kunna kräva det ändå. Detta beror på något som kallas för force majeure, det vill säga en händelse som är extremt ovanlig, oförutsägbar och något som varken du eller flygbolaget kan kontrollera.

Kan jag avboka om jag tillhör en riskgrupp?

Ja. Enligt Konsumentverket kan du avboka och få pengarna tillbaka om du tillhör en riskgrupp även om inte UD har avrått från att åka till det landet. Du måste dock ha ett läkarintyg som visar på att du tillhör en riskgrupp och coronaviruset måste finnas på resemålet.

Annons

Du kan också få pengarna tillbaka om flera turistattraktioner eller infrastrukturen stänger ned dit du planerat en resa. Kort sammanfattat får du alltså pengarna tillbaka i dessa fall:

  • Om UD avråder från att åka till resemålet.
  • Om du tillhör en riskgrupp och har läkarintyg på det.
  • Om turistattraktioner eller infrastrukturen stänger ner så att du inte kan uppleva resemålet på ett rättvist sätt.

Paketresor under coronapandemin

Det finns också en regel gällande paketresor, det vill säga om du exempelvis köpt boende och flygbiljett i kombination med att du även hyrt en bil. På Konsumentverkets hemsida skriver man att om UD avråder från att åka till området ska du som konsument få full återbetalning av din paketresa.

Branschorganisationen Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF) menar nu att paketreselagen inte borde gälla och uppmanar researrangörer att inte återbetala kunderna.

”I den nu rådande situationen när allt resande i praktiken omöjliggörs är det inte rimligt att reseföretag ska axla hela ansvaret. Vid paketresedirektivets tillkomst hade man inte situationer som den nu rådande i åtanke och det är inte rimligt att arrangörer ska ta hela det ekonomiska ansvaret för att regeringar och myndigheter vidtar drastiska åtgärder runt om i världen.” skriver de på sin hemsida.

Vill att staten ska stötta ekonomiskt

SRF vill att man istället ska kunna ansöka om ersättning för förlorad resa hos staten. Det ska också vara UD:s ansvar att se till att svenska resenärer kommer hem från utlandet och inte flygbolagens ansvar.

”I den mån svenska medborgare blir strandsatta på resmål på grund av att ett land har stängt gränserna eller flygbolag har ställt in alla flygningar, måste enligt vår uppfattning UD ta ansvar för att svenska medborgare får hjälp att komma hem”, skriver de på hemsidan.

Så vad ska du göra som resenär om du vill avboka en resa och få pengarna tillbaka? Just nu pågår en dialog mellan SRF och UD om hur framtiden ser ut. I vanliga fall hade man fått pengarna tillbaka inom två veckor, men det kan man inte längre räkna med säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF, till Aftonbladet.

Annons

– Utan här måste vi dels söka återbetalning från flygbolagen, säkra det och få tid att hantera det. Vi ber också att staten måste stötta branschen på något sätt, och den dialogen har vi med nationella samordnaren, säger han.

Om staten väljer att inte hjälpa till ekonomiskt menar Didrik von Seth att det bara finns en framtid för branschen – kollaps och konkurs.

Hur avbokar man hotell på grund av corona?

Samma sak gäller för hotell som med flyg-eller tågbiljetter. Kontakta hotellet och kolla upp vad de har för avbokningsvillkor. De har dock ingen skyldighet att betala tillbaka pengarna och enligt Konsumentverket är det svårare att få tillbaka pengar för hotell än för flygbiljetter. Om hotellbolaget själv väljer att stänga ner har du dock rätt att få pengarna tillbaka.

Vad gör jag om jag blir nekad återbetalning?

Om hotellet, flygbolaget eller andra arrangörer av något slag nekar dig rätten till återbetalning kan du alltid pröva ärendet hos Allmäna reklamationsnämnden. Det kostar ingenting. Du kan också få ditt ärende prövat i domstol och i sådana fall tar du kontakt med din närmsta tingsrätt.

Foto: TT

Annons