Sök på allas.se

Mycket antioxidanter kan skydda kvinnor mot stroke

18 December, 2011, 7:00

Frukt och grönsaker minskar risken för stroke.

Kvinnor som äter en kost rik på antioxidanter – med mycket frukt, grönsaker och gryn – löper lägre risk att drabbas av stroke, oavsett om de tidigare lidit av hjärt-kärlsjukdom eller inte. Det visar en ny studie från Karolinska Institutet.

– Antioxidanter kan förhindra så kallad oxidativ stress och inflammation i kroppen och därmed minska risken för stroke. Därför är det bra om människor äter livsmedel som innehåller antioxidanter, särskilt frukt och grönsaker, säger Susanne Rautiainen, doktorand vid Institutet för miljömedicin, Karolinska Institutet och studiens förstaförfattare.

Obalans ökar risken
Oxidativ stress innebär en obalans mellan produktionen av cellförstörande så kallade fria radikaler och kroppens förmåga att bekämpa dessa. Det leder till inflammation och i förlängningen det som i dagligt tal brukar kallas åderförkalkning.

Antioxidanter, så som C- och E-vitamin, karotenoider och flavonoider, kan förhindra oxidativ stress och inflammation genom att de oskadliggör de fria radikalerna. Antioxidanter, särskilt flavonoider, kan också bidra till kärlvidgande effekt, minska inflammation och bildandet av blodklumpar samt sänka blodtrycket.

Närmare 37.000 kvinnor kartlagda
I den aktuella studien ingick närmare 37.000 kvinnor mellan 49 och 83 år som som drabbast av hjärt-och kärlsjukdomar och som inte gjort det.

Uppgifter om kostvanor samlades in genom en enkätundersökning. Forskarna kunde på det sättet bestämma studiedeltagarnas totala antioxidantkapacitet, TAC (total antioxidant capacity), som alltså visar den sammanslagna effekten av alla antioxidanter i kosten och även tar hänsyn till eventuella synergieffekter mellan olika ämnen. Forskarna delade sedan in kvinnorna i grupper i enlighet med deras TAC-intag.

Minskad risk
Det visade sig att för kvinnor med högst TAC-värden stod frukt och grönsaker för ungefär 50 procent av tillskottet av antioxidanter. Annan mat som bidrog till höga TAC-intag i denna grupp var fullkorn (18 procent), te (16 procent) och choklad (5 procent). Resultaten visade att kvinnor, utan hjärt-kärlsjukdom vid studiens start, i gruppen med högst TAC-intag hade en statistiskt signifikant lägre risk att drabbas av stroke, jämfört med gruppen som hade lägst TAC-intag. Detsamma gällde för kvinnor som tidigare drabbats av hjärt-kärlsjukdom.

Hälsomedvetna
– Kvinnor som äter mycket mat innehållande antioxidanter är troligen mer hälsomedvetna och kan även på andra sätt ha en hälsosam livsstil, något som kan ha påverkat våra resultat. Men den tydliga kopplingen mellan TAC-intag via kosten och strokerisk kvarstod efter att vi justerat för andra livsstilsfaktorer, så som rökning, fysisk aktivitet och utbildningsnivå, säger Susanne Rautiainen.

Studien är publicerad i ”Stroke – journal of the American Heart Association”, online 2 December 2011 och heter “Total Antioxidant Capacity of diet and risk of stroke – a population-based prospective cohort of women”, Susanne Rautiainen, Susanna Larsson, Jarmo Virtamo & Alicja Wolk.

blog comments powered by Disqus