Annons

Låga motionsmål bäst för nybörjare

Det måste vara enkelt att börja motionera. En skönt utflyktsmål kan vara en bra belöning som ökar motivationen.

Annons

Våren är på väg och med den är det bara en blinkning till sommaren och badsäsongen också är här. Alltså, dags att tänka på att komma i form.

Men vad ska man göra för att det inte ska bli som det brukar, dvs att man börjar i stor stil för att sedan lägga av när det tar emot? Beteendevetaren Bernt Lindahl vet besked:

- Sätt upp realistiska mål och håll ribban lågt i början! säger han till TT.

Dela upp
Själva hemligheten att nå slutmålet, som helst ska ligga ganska långt fram – ett halvår till ett år – är att dela upp det i flera små etapper.

Enligt Bernt Lindahl ska första ribban ligga så lågt att du nästan garanterat kommer att genomföra dina planer. Framgång föder framgång och för varje gång du når ditt mål ökar ditt självförtroende och därmed också chansen att lyckas med nästa steg.

Dokumentera
Dokumentation av det man gör är också viktigt för motivation och uthållighet. Genom att dokumentera när du når ett mål höjer du självförtroendet ytterligare.

För dig som börjar på noll är det alltså bra att börja sitt nya liv med en 20-30 minuters promenad tre gånger i veckan. Det låter kanske inte så mycket men är en rejäl hälsovinst för den som inte rört sig så mycket tidigare. En liten belöning för genomfört motionspass ska heller inte föraktas. Det höjer också motivationen.

Grundlägger bra vanor
När det målet är uppnått och blivit en vana är det läge för att höja ribban ytterligare ett snäpp. Det kan exempelvis vara att lägga till en enkel aktivitet eller ändra i kosten. Men räkna med att det tar tid att nå slutmålet. Och det ska det också göra, för då har man grundlagt bra vanor som med stor sannolikhet fortsätter även när målet är nått.

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)
(0)

Annons



Annons
Senaste från allas