Kaffe halverar risken för bröstcancer
Fem koppar kaffe om dagen minskar risken för aggressiv bröstcancer med femtio procent!
Det visar forskning som gjorts vid bland annat Karolinska institutet. I studien har ingått sammanlagt närmare 2 800 kvinnor med bröstcancer och 3 000 friska kvinnor.
- Resultatet är så pass dramatiskt att mer än fem koppar om dagen minskar risken med över femtio procent, säger Per Hall, en av forskarna bakom studien.
Trodde inte på resultatet
Forskarna trodde först att det var något fel på studien och gick därför igenom en lång rad andra möjliga faktorer. Men fann till slut att det var kaffet som låg bakom riskminskningen. Slutliga sambandsbeviset var att risken minskar ju mer kaffe man dricker. Två koppar gav mindre effekt.
Vad i kaffet som minskar risken för aggressiv bröstcancer vet forskarna fortfarande inte. En teori är att vissa ämnen i kaffe minskar cellernas förmåga att dela sig. Den skyddande effekten visade sig bara fungera på den aggressiva, icke hormonberoende, varianten av bröstcancer. På den vanligare förekommande bröstcancern, den hormonberoende, visade kaffet inga effekter.
Drabbar 7 00 om året
Ca 7 000 svenska kvinnor drabbas varje år av cancer. Varje år dör 1 500 av sjukdomen.
Mer från
Hälsa&Relationer
24 outlettips och jordgubbsmums!
Hälsa&Relationer | En tidning full av jordgubbsdesserter, sillbuffé, gripande historier och 24 smarta outlettips är svår att stå emot - så gör inte det då! Ut och köp veckans fullmatade nummer av Allas. Läs i Allas nr 26 ( i butik idag, 19 juni): Snabbt och läckert... Läs mer »
Bältros bakom många infektioner i hjärnan
Hälsa&Relationer | Bältros som orsakas av vattkoppsvirus kan ge infektion i hjärnan hos uppemot 200 svenskar varje år, vilket är mer än man tidigare känt till. Lång tid efter infektionen kan patienterna dessutom ha minnesstörningar och andra kognitiva problem. Vattk... Läs mer »
Fotoalbumet viktigast att rädda när det brinner!
Hälsa&Relationer | Fotoalbumet är det viktigaste föremålet att rädda om hemmet skulle stå i brand. Fyra av tio skulle kunna tänka sig att springa in i ett brinnande hus för att rädda det! Det visar en undersökning som Trygg-Hansa har genomfört. Men bara en av tre ha... Läs mer »
Allt fler löpare skadar sig – var fjärde olycksdrabbad
Hälsa&Relationer | I takt med att löpning har blivit en folksport ökar även antalet som skadar sig. Enligt ny statistik har var fjärde svensk skadat sig genom löpning, och de olycksdrabbade har blivit fler de senaste åren. Inför att högsäsongen med längre motionslop... Läs mer »
Smarta tips om semestermage!
Hälsa&Relationer | Ungefär var tredje svensk resenär insjuknar i en diarrésjukdom under resan i Asien, Afrika och Mellan- och Sydamerika. Mat och dryck är de vanligaste orsakerna. - Sjukdomar som sprids med mat och vatten är det som oftast förstör semestern, säger C... Läs mer »
Hemma i midsommar är bäst med Calle Moraeus som gäst!
Hälsa&Relationer | Att stanna hemma och njuta, gärna tillsammans med goda vänner, det är drömmen om midsommaren för de svenska villaägarna. Det visar en ny stor undersökning från Vi i Villa. Det är det egna hemmet som gäller när svenska villaägare firar midsommar. O... Läs mer »
Det här irriterar villa-grannen!
Hälsa&Relationer | Hur står det till med grannsämjan? Vi i Villas nya undersökning villapanelen visar att tre procent av Sveriges villaägare inte gillar sina grannar medan alla andra tycker att det funkar rätt bra. Vad man helst vill ha av grannarna: Hjälp! Under so... Läs mer »
Här är årets Sommarpratare!
Hälsa&Relationer | Sommar i P1 inleds på Midsommardagen den 22 juni. Först ut är Jonas Gardell och serien avslutas med ett Sommar signerat Mando Diaos Björn Dixgård och Gustaf Norén. Däremellan hör vi bland andra Lisbet Rausing, Henrik Lundkvist, RedOne, Kristian Gi... Läs mer »
Minska drunkningsrisken – Lär barnen flyta!
Hälsa&Relationer | Drunkning är en av de vanligaste dödsolyckorna bland barn mellan ett och sex år. Men för ett barn som kan flyta minskar risken att drunkna avsevärt. Ungefär tio barn dör i drunkningsolyckor varje år, enligt MSB, Myndigheten för samhällsskydd och b... Läs mer »
Vanligt att medelålders kvinnor stressar sig sjuka
Hälsa&Relationer | För fyra av tio kvinnor med långvarig stress leder stressen till någon form av fysiska besvär. Det visar en studie med 1 500 kvinnor som genomförts vid Sahlgrenska akademin. Inom den så kallade Kvinnoundersökningen har forskare vid Sahlgrenska aka... Läs mer »










































