Hälsa&Relationer |
En forskargrupp vid Karolinska Institutet tror sig ha löst "hudens gåta". Genombrottet öppnar för nya behandlingsmetoder samtidigt som det kan minska risken för mediciners biverkningar.
Forskargruppen har lyckats beskriva hur hudens yttersta... Läs mer »
Hälsa&Relationer |
Sömnbesvär kan behandlas effektivt med hjälp av Kognitiv Beteendeterapi (KBT)! En enkel självhjälpsbok har gett bra resultat vid forskning.
Parallellt med ökad stressrelaterad ohälsa har även de självrapporterade sömnproblemen blivit vanligare... Läs mer »
Hälsa&Relationer |
Grönsaker, te, fullkorn och choklad kan hjälpa till att skydda kvinnor från stroke, visar en stor studie från Karolinska Institutet i Stockholm.
Skälet är att kost rik på antioxidanter, har en betydligt lägre risk att drabbas av stroke, som o... Läs mer »
Hälsa&Relationer |
Kvinnor som äter en kost rik på antioxidanter – med mycket frukt, grönsaker och gryn – löper lägre risk att drabbas av stroke, oavsett om de tidigare lidit av hjärt-kärlsjukdom eller inte. Det visar en ny studie från Karolinska Institutet.
– ... Läs mer »
Hälsa&Relationer |
Att få ägna arbetstid åt fysisk aktivitet kan leda till ökad produktivitet. Det visar en studie genomförd av forskare vid Stockholms universitet och Karolinska Institutet.
Studien visar att det kan vara möjligt att använda arbetstid för tränin... Läs mer »
Hälsa&Relationer |
Fem koppar kaffe om dagen minskar risken för aggressiv bröstcancer med femtio procent!
Det visar forskning som gjorts vid bland annat Karolinska institutet. I studien har ingått sammanlagt närmare 2 800 kvinnor med bröstcancer och 3 000 friska... Läs mer »
Hälsa&Relationer |
Motion och sund kost är inte bara en hjälp för att hålla vikten nere. Det kan också hjälpa till att minska risken för att senare i livet utveckla demens.
Det visar en svensk studie från Karolinska Institutet där man tittat närmare på sambandet mel... Läs mer »