Annons

Så lurar du förkylningen!

undvik förkylningar

Det kan vara idé att skydda sig mot host och nysningar om du vill undvika att bli förkyld.

Annons

Så här i förkylningstider kan det vara bra med några tips om hur man kan slippa en rinnande näsa och hosta. Här är läkarnas 12 bästa råd för att hålla sig frisk.

Det är inte mycket att göra när influensan slår till. Men en vanlig förkylning kan man faktiskt ”mota i grind”.

Var glad
Glädje, optimism, positiv inställning och avkoppling skyddar mot förkylningar. Negativa tankar, stress och en dyster syn på livet är ett gift mot immunförsvaret.

Träffa vänner
Ju fler vänner du har, desto mindre kommer du att bli förkyld. Personer med tre eller färre goda vänner är fyra gånger oftare förkylda än de som har sociala band till flera personer. Förmodligen förstärker bra socialt nätverk vårt immunförsvar och därmed motståndskraften mot förkylningsvirus.

Träning
Motion och fysisk aktivitet stärker immunförsvaret. Träna gärna utomhus. Den svala luften stärker slemhinnan ytterligare. Men träna med måtta. Alltför hård träning kan försvaga försvaret mot förkylningsvirus på några dagar. Elitidrottare är mer utsatta för förkylningar efter en dags hård ansträngning.

Tvätta händerna
Förkylning smittar framför allt när viruset på fingrarna springa upp i näsan eller ögonen. Så tvätta händerna ofta. Tänk på barnen, deras händer är ett paradis av förkylningsvirus efter en dag på dagis eller i skolan.

Håll andan
Infektion är en droppsmitta och kan alltså överföras vid nysningar och hosta, så håll andan några sekunder om någon i din omedelbara närhet hostar eller nyser.

Ät hälsosamt
Grönsaker och frukt ger dig hela utbudet av vitaminer, mineraler och växtbaserade material som optimerar immunförsvaret.

Vitaminer
Ta en daglig multivitamin, plus cirka 10 mikrogram D-vitamin. Speciellt det senare är viktigt för immunförsvaret. Vi får ett underskott av D-vitamin på vintern när solen inte lyser så mycket.

Stress
Stressade människor har mer än dubbelt så hög risk att drabbas av förkylning eller influensa jämfört med icke-stressade individer, visar ny forskning från Århus Universitetssjukhus. Stress försvagar immunförsvaret och gör oss till ett lätt mål för infektioner.

Sov gott
För lite sömn försvagar ditt motstånd. Du är tre gånger mer mottaglig för förkylningsvirus, om du sover mindre än sju timmar per natt jämfört med minst åtta timmars sömn. Även sömn med många uppvaknanden försvagar motståndet.

Sluta röka
Rökning fördubblar risken att bli förkyld. Rökning försvagar immunförsvaret och skapar rökskador på slemhinnorna så att virus har större chans att få fotfäste. Dessutom blir man svagare och riskerar komplikationer som lunginflammation.

Dricker rödvin
Rödvin minskar uppenbar risk för en snorig näsa, enligt undersökningar. Men återigen; drick med måtta eftersom större mängder alkohol samtidigt försämrar ditt immunförsvar.

Varma fötter
Själva uttrycket ”förkylning” antyder att kyla spelar en roll. Undersökningar har visat att försökspersoner som suttit med fötterna i en balja med kallt vatten, har varit tre gånger så mottagliga för förkylningsvirus som sprutats in i näsan, än kontrollgruppen.

(13)
(1)
(1)

Annons


  • http://journalofamuslimconvert.blogspot.se/ Pernilla

    Väldigt bra tips som jag bara måste följa. Har även letat upp ett par Slippies som jag bara måste köpa från Coolstuff. Blev väldigt sjuk förra året.


Annons
Senaste från allas